امروز: دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۴۲:۲۱  آخرین بروزرسانی : آبان ۱ام, ۱۳۹۶
آرشیو مطالب
  • تاریخ انتشار خبر : دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر : 2694
  • مشروح گفت و گوی اعتمادآنلاین با محسن کوهکن را می خوانید: ارتباط فراکسیون ولایی با فراکسیون امید چطور است؟ آیا تاکنون جلسات مشترکی داشتید؟ جلسه فراکسیونی میان فراکسیون ولایی و فراکسیون امید برگزار نشده اما معمولا افرادی که به عنوان مسئول فراکسیون انتخاب شده اند گاهی در مسایل مهمی که پیش می آید و اعضای […]

    مشروح گفت و گوی اعتمادآنلاین با محسن کوهکن را می خوانید:

    ارتباط فراکسیون ولایی با فراکسیون امید چطور است؟ آیا تاکنون جلسات مشترکی داشتید؟

    جلسه فراکسیونی میان فراکسیون ولایی و فراکسیون امید برگزار نشده اما معمولا افرادی که به عنوان مسئول فراکسیون انتخاب شده اند گاهی در مسایل مهمی که پیش می آید و اعضای فراکسیون ها موضع واحدی دارند؛ تماسهایی کم و بیش گرفته می شود.

    این تماسها با چه کسانی از میان دو فراکسیون برقرار می شود و کانال ارتباطی چیست؟

    گاهی اوقات در خصوص مواردی که اشتراک نظر وجود دارد، روسای فراکسیون ها مذاکراتی را با یکدیگر دارند و نمی توان به آن عنوان جلسه داد. این مذاکرات در مجلس صورت می گیرد بدین ترتیب که در صندلی کنار هم و یا ایستاده کنار هم مذاکراتی می کنند و این طبیعی است. اما اعضای دو فراکسیون و یا اعضای شورای مرکزی دو فراکسیون جلساتی ندارند.

    یعنی نمی توان گفت که کانال ارتباطی میان این دو جریان وجود دارد؟

    من چیزی در خصوص اینکه دو فراکسیون کانال ارتباطی دائمی برای خودشان تعریف کرده باشند تا دائم در تماس با یکدیگر باشیم و صحبت کنیم را من نشنیده ام و این را بعید می دانم. اما برخی مسایل مهمی پیش می آید که احساس می شود مواضع دو فراکسیون به یکدیگر نزدیک است. برای مثال ممکن است بیانیه یا مطلبی باشد که این موضوع نتایجش را معمولا در امضاهای بیانیه نشان می دهد گاهی اوقات هماهنگی هایی انجام می شود.

    شما وقتی یک بیانیه ای را می بینید که معمولا بالای ۲۰۰ امضا دارد مخصوصا اگر آن بیانیه، بیانیه سیاسی-چه داخلی و چه خارجی- باشد این حکایت از این دارد که یک مذاکرات و هماهنگی هایی میان فراکسیون ها انجام شده است.

    البته منظورم بیانیه های کاری غیر سیاسی نیست و درصد قابل توجهی از نمایندگان عمدتا به صورت غیر سیاسی و غیر جناحی تصمیم می گیرند.

    اگر اصرار داشته باشند که بیانیه های سیاسی چه سیاست داخلی و چه خارجی امضای بالایی داشته باشد، معمولا مرسوم بر این بوده که روسای فراکسیون ها با هم مذاکره ای می کنند.

    اگر قرار باشد به ارزیابی ارتباطات سه فراکسیون سیاسی مجلس با یکدیگر بپردازیم، ارتباطات غیر رسمی میان کدام فراکسیون ها بیشتر است؟

    به صورت طبیعی فراکسیون ولایی با فراکسیون مستقلین مشترکات بیشتری دارند و در ابتدا نیز یکی بودند و قرار هم بود که یکی باشند. بنابراین به صورت طبیعی ارتباط فراکسیون ولایی با مستقلین بیشتر است.اما در خصوص ارتباط فراکسیون ها یک خلائی وجود دارد که این خلاءباید پر شود.

    یکسری مشکلات را ما در مملکت داریم که باور های مشترکی در خصوص آن وجود دارد. در اینکه باید ایستاد و مشکلاتی که مربوط به مردم است را حل کرد حرفی نیست و در این خصوص باور مشترکی وجود دارد.

    به هر جهت این خلاء وجود داشته که شاید دو فراکسیون(ولایی و امید) تا به امروز ننشستند حداقل چند مشکل را که عمدتا در مسایل اقتصادی است را شناسایی و یک اقدام مشترکی برای حل آن انجام دهند تا اقداماتی که مجلس می تواند را در این خصوص انجام دهد. در صورت مطرح شدن این موضوعات مجلس می تواند در قالب طرح جدیدی کار را پیش ببرد و یا مشترک با دولت کاری را انجام دهند. بنابراین این خلاء احساس می شود و واقعا این اتفاق باید بیفتد و اگر این کار صورت بپذیرد بازتاب خوبی هم در جامعه دارد.

    برفرض خبرش هم این باشد که در جلسه مشترک سه فراکسیون این مسائل مورد بررسی قرار گرفت. به هر جهت این خلاء در حال حاضر وجود دارد و این اشکال بر هر سه فراکسیون وارد است. باید اصل را بر این بگذاریم که سه فراکسیون دایه ی دلسوزی برای مردم و حل مشکلات را دارند و صرفا یک ادعا کفایت نمی کند و باید یک آثاری داشته باشد که خودش را نشان دهد.

    باتوجه به برخی گمانه زنی ها مبنی بر احتمال کاندیداتوری آقای لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، آیا فکر میکنید ایشان علاقه مند هستند که کاندیدا شوند؟

    ورود به این بحث ها را بخاطر اینکه تجربه گذشته نشان داده ورود زود هنگام برای انتخابات بعدی نه تنها دستاوردهایی نداشته بلکه گاهی تبعات منفی هم به دنبال داشته، صحیح نمی دانم. بنابراین ورود به این بحث را زود هنگام می دانم و فکر می کنم که الان زمان ورود به این بحث ها واقعا نیست.

    مرز آقای لاریجانی چقدر به اصلاح طلبان نزدیک است؟

    آقای لاریجانی از نظر استراتژی اصولگرا هستند اما تاکتیک هایش تاکتیک هایی است که گاهی اوقات مورد انتقادات برخی دوستان اصولگرا می شود و همین تاکتیک ها گاهی مورد استقبال بخشی از لایه های اصلاح طلبی می شود. مگرنه آقای لاریجانی اصولگرا است اما تاکتیک هایش گاهی اوقات مورد استقبال اصلاح طلبان واقع می شود.

    موقعیت آقای لاریجانی در نظام چگونه است و چقدر بر روی او در حاکمیت حساب می شود؟

    کسی که رییس قوه باشد طبیعی است که در حاکمیت و در متن باشد و ایشان در لایه بالایی حاکمیت است.

    به جهت مدیریتی آقای لاریجانی تک رو هستند یا اهل مشورت؟

    آقای لاریجانی خودش فکر می کند و تصمیم می گیرد و آدم تیزی در مسایل است. اما ندیده ام جاهایی که به ایشان مشورت داده می شود و آن مشورت پخته و حساب شده و معقول است ایشان روی گردان باشد و یا از نظر مشورتی استفاده نکند. به نوعی به کار جمعی اعتقاد دارد اما منتظر ارائه نظر جمع نمی شود و خلاء نظر جمع را با تصمیمی که یک تنه می گیرد پر می کند و جلو می رود.
    🌷کانال رسمی محسن کوهکن🌷:
    @mohsenkoohkan

  • برچسب ها :
  • نظرات کاربران در "کوهکن: لاریجانی از نظر استراتژی اصولگراست اما…"
    مطـالب تصادفــی
    شبکه های اجتماعی