امروز: دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۷:۲۷  آخرین بروزرسانی : بهمن ۵ام, ۱۳۹۴
آرشیو مطالب
  • تاریخ انتشار خبر : یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ | کد خبر : 507
  • دبير كل جامعه اسلامي نمايندگان ادوار مجلس گفت: سوالات زيادي هم اكنون در ذهن جامعه ايجاد شده كه جريان اصلاحات بايد پاسخگو باشند و اگر اصلاحات مي‌خواهد در صحنه سياسي كشور باقي بماند بايد تكليف خود را با فتنه 88 مشخص كنند؛ خاتمي قضيه فتنه 88 را به شدت محكوم و نام ياران جفاکار خود به نظام را بر ملا کند.

    محسن كوهكن دبير كل جامعه اسلامي نمايندگان ادوار مجلس در گفتگوي تفصيلي با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران در پاسخ به سوالي پيرامون نحوه ورود به انتخابات جامعه نمايندگان ادوار مجلس گفت: پس از گذشته سه دهه از پيروزي انقلاب اسلامي نحوه ورود اين تشكل متفاوت تر از گذشته خواهد بود.

    وي تصريح كرد: سعي داريم اصول و مولفه هايي را تبيين كرده و بر روي آن توافقاتي صورت دهيم و سپس به سراغ مصداق و انتخاب فرد برويم، شيوه اي كه تاكنون جامعيت نداشته است.

    *همانند ازدواج‌هاي کم سن و سال شتاب زده عمل نمي‌کنيم

    كوهكن با اشاره به مولفه هاي جامعه اسلامي نمايندگان ادوار براي شناخت كانديداي اصلح و بحث ورود به انتخابات ادامه داد: مولفه هايي كه تبيين مي شوند براساس اصل ۱۱۵ قانون اساسي و منشور اصولگرايي تنظيم خواهد بود اما به سمت و سويي نخواهيم رفت كه همانند ازدواج هاي كم سن و سال شتاب زده عمل كنيم.

    وي ادامه داد: در تبيين‌هاي خود با بحث و تبادل نظر بيشتر، به دنبال مشكلات كنوني جامعه از لحاظ اقتصادي، سياسي، فرهنگي و … هستيم و در نظر داريم اولويت هاي خود را مشخص كنيم و سپس به دنبال مولفه‌ها و شخص محوري گرايش پيدا كنيم.

    دبير كل جامعه اسلامي نمايندگان ادوار مجلس با بيان اينكه در اصل ۱۱۵ قانون اساسي نيز بايد يك باز تعريف اساسي قبل از انتخابات رياست جمهوري صورت گيرد، ادامه داد: اصل ۱۱۵ يك سري ويژگي‌ها براي شخص رياست جمهوري ارائه كرده كه يكي از آنها رجال سياسي- مذهبي است.

    وي افزود: تا به امروز اين حق قانوني شوراي نگهبان بوده که اگر تفسيري از اين اصل داشته، ارائه دهد و براساس اين تفسيرها افراد وارد صحنه انتخابات شوند اما لازم است معناي دقيق رجال سياسي – مذهبي در جامعه باز شود و اعلام شود كه رجال سياسي مذهبي چه كساني هستند.

    *سازو كار اصولگرايي در انتخابات آتي

    كوهكن در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه اصولگرايان در انتخابات مجلس نهم ساز و كارهاي تبيين كرده بودند اكنون ساز و كار اصولگرايان براي انتخابات رياست جمهوري چگونه بايد باشد، اظهار داشت : ابتدا بايد به نكته  توجه كرد كه در كشورمان تاكنون نظام حزبي به معني واقع وجود  نداشته اگر چه احزاب اجازه فعاليت آزادنه را دارند و اكنون كتابي كه كميسيون ماده ۱۰ احزاب منتشر كرده در آن تعداد احزاب حدود ۲۰۰۰ حزب مي شود اما كشورهايي هستند كه نظام سياسي از دو يا سه حزب تشكيل مي شود و در تمامي صحنه ها با برنامه حضور پيدا مي كند.

    * نبايد نسخه اي كه براي يك انتخابات پيچيده شده است براي انتخابات ديگر پيچيده شود

    نماينده سابق لنجان با اشاره به اينكه ماهيت انتخابات شوراها و رياست جمهوري و مجلس شوراي اسلامي در كشورمان هر كدام متفاوت تر از ديگري است، يادآور شد: نبايد نسخه اي كه براي يك انتخابات پيچيده شده است و موفقيت و يا عدم موفقيت آن اثبات شد براي انتخابات ديگر پيچيده شود زيرا در مجلس شوراي اسلامي تعدادي نمايندگان با رياست جمهوري كه تنها يك نفر انتخاب مي شود متفاوت است.

    كوهكن ادامه داد: در انتخابات مجلس شوراي اسلامي اصولگرايان ساز و كارهاي داشتند كه كليتش مورد قبول بوده اما محاسن و معايبي در آن وجود دارد كه بيشتر باز مي گردد به ساختار و مشكلات درون آن كه بايد با بررسي هاي لازم معايب آن را برطرف كرد.

    دبير كل جامعه اسلامي نمايندگان ادوار با بيان اينكه ريش و قيچي را  نبايد  به دست كانديداها داد، افزود: در ساز و كارهاي اصولگرايان براي انتخابات مجلس و رياست جمهوري يك ويژگي مشترك وجود داشته كه  بايد مورد توجه قرار گيرد و آن هم ورود روحانيت با نگاه اتحاد و همدلي و هم سويي است كه داوطلبين با مراجعه به آنها خودشان را نيازمند حمايت آنها بدانند.

    كوهكن با اشاره به افزايش شور انتخاباتي در پي تعدد كانديداهاي اصولگرايان در انتخابات آتي رياست جمهوري اظهار داشت: در فرآيند انتخابات هيچ گروهي نمي تواند مديريتي داشته باشد كه از تكثر گرايي جلوگيري كند و در درون جريان هاي مختلف بايد تكثر را پذيرفت.

    وي ادامه داد: ممكن است كه تكثر با برنامه انجام شود و گاهي بدون برنامه ايجاد شود كه اين تكثر برخي اوقات آسيب زننده و گاهي ممكن است معجزه كند كه همانند انتخابات مجلس هشتم همه كانديداها دست به دست هم داده بودند كه اصولگرايان راي نياورند كه اين گونه نشد.

    *نگاه کوهکن به کانديداتوري ناطق نوري

    نماينده سابق خانه ملت در پاسخ به سوالي مبني بر سکوت ناطق نوري در مقابل طرح کانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري آتي بيان داشت:  ناطق نوري شخصي است که مورد وثوق نظام بوده و در انتخابات ۲ خرداد ۷۶ از افرادي بوده که هزاران صحفه برنامه براي رياست جمهوري داشته است.

    کوهکن با اشاره به اينکه برخي افراد در بخش هايي به وي جفا کرده اند ادامه داد: اگرچه برخي افراد در بخش هايي به ايشان جفا کرده اند اما اگر ناطق نوري تصميم ورود به صحنه انتخابات را داشته باشد ما با فرآيند خودمان به تحليل و بررسي بر روي اين فرد خواهيم پرداخت.

    *حمايت نمايندگان ادوار از متکي براي انتخابات

    کوهکن در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا حضور متکي وزير امور خارجه سابق کشورمان در جلسات نمايندگان ادوار به منزله حمايت از وي در انتخاباتي آتي خواهد بود، اظهار داشت: برداشت هاي اشتباهي پس از حضور متکي در جلسات به وجود آمده؛ وي دبير کل يکي از تشکل هاي زير مجموعه جبهه پيروان خط امام و رهبري بوده اند و حضور وي در جلسات با هدف بازديد از تشکل‌ها و عرض خسته نباشيد پس از انتخابات مجلس بوده است.

    *رايزني با جبهه پيروان خط امام و رهبري براي رياست جمهوري آتي

    دبير کل جامعه اسلامي نمايندگان ادوار مجلس با بيان اينکه در داخل جبهه پيروان خط امام و رهبري موضوع رياست جمهوري آتي طرح شده است، ادامه داد: در جلسات آتي بر روي  اين موضوع بحث و گفتگو خواهيم داشت و سخنگوي جبهه به زودي نتايج آن را اعلام خواهد کرد.

    *ديدار نمايندگان ادوار با مراجع عظام و علما

    کوهکن با اشاره به ديدار با مراجع و علما در آستانه انتخابات آتي افزود: تا کنون ديدارهايي با مراجع و علما نداشته ايم اما سعي داريم بدون ورود به مصاديق، رايزني هايي داشته باشيم اگرچه در يک ماه گذشته به صورت مستقيم و غير مستقيم اين امر صورت پذيرفته شده است.

    *انتخابات آتي به سمت دو قطبي بودن حرکت مي ‌کند

    نماينده سابق خانه ملت در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه انتخابات آتي چند قطبي خواهد بود، ادامه داد:‌ با توجه به عقلانيت ميان دو جريان اصولگرا و اصلاح‌طلب، به نظر مي رسد که انتخابات آتي به سمت دو قطبي بودن حرکت کند اما فعلا بحث کردن پيرامون اين موضوع زود هنگام است.

    *بازگشت اصلاح طلبان به صحنه انتخابات/باز تعريفي از اصلاح طلبي

    كوهكن با اشاره به بازگشت اصلاح طلبان به صحنه سياسي كشور در آستانه انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: ابتدا بايد چندين مسئله را از يكديگر تفكيك كرد، با توجه به اينکه سران فتنه ۸۸ مقابل نظام ايستاده اند، اكنون زير سقف نظام قرار نمي‌گيرند.

    وي افزود: سران فتنه ۸۸ عملكرد شان در فتنه ۸۸ را بازنگري كنند و با آويزان كردن كفش‌ها بر گردن در برابر نظام سر تعظيم فرود آوردند.

    دبير كل جامعه اسلامي نمايندگان ادوار ادامه داد: اگر بخواهيم تمامي اصلاح طلبان را به اين جريان نسبت دهيم تندروي شده است زيرا در همان سال ۸۸ برخي مرز بندي خود را با عوامل فتنه ۸۸ مشخص كرده اند.

    نماينده سابق خانه ملت با اشاره به اينكه اصلاح طلبان در شرايط کنوني بايد به دنبال يک استراتژي سياسي باشند، يادآور شد: لازم است اصلاحات مرز خود با عوامل فتنه ۸۸ را به روشني و صراحت اعلام كند چراکه در شرايط کنوني حضور اين طيف با رويكرد مبتني بر موازين اعتقادي، پيروي از خط امام و رهبري و حضور در صحنه بسيار ضروري است.

    كوهكن ادامه داد: سوالات زيادي هم اكنون در ذهن جامعه ايجاد شده كه جريان اصلاحات بايد پاسخ گو باشند و اگر اصلاحات مي‌خواهد در صحنه سياسي كشور باقي بماند بايد تكليف خود را با فتنه  ۸۸ مشخص كنند.

    وي تصريح كرد: اصلاح طلبان اكنون بايد به دنبال تعريف از اصلاح طلبي باشند، اگر چه به دليل واهمه از ريزش افراد سعي دارند اين آسيب شناسي و باز تعريف را در آستانه انتخابات صورت ندهند و همانند اصولگرايان يك منشور براي خود شكل دهند.

    *خاتمي براي حضور در عرصه سياسي نام ياران جفاکار خود به نظام را بر ملا کند

    دبير كل جامعه اسلامي نمايندگان ادوار با اشاره به ورود خاتمي به صحنه انتخابات و ليدر قرار گرفتن در جريان اصلاح طلبي ادامه داد: خاتمي نبايد با ورود به صحنه براي نظام شرط و شروطي بگذارد و قضيه فتنه ۸۸ را به شدت محكوم و نام ياران جفاکار خود به نظام را بر ملا کند.

    كوهكن با اشاره به ائتلاف انتخاباتي اصلاح طلبان با اصولگرايان يادآور شد: اصولگرايان نبايد در چاه اصلاح‌طلبان بيفتند زيرا اطلاح طلبان سعي دارند دغدغه بزرگ عدم اجماع نظر ميان خود را که با شيطنت هاي برخي افراد اين جريان همراه است سرپوش گذاشته باشند.

    *اصلاح‌طلبان بايد پس از شکست در انتخابات ۸۸ به تجزيه و تحليل مي پرداختند

    دبير كل جامعه اسلامي نمايندگان ادوار در پايان با اشاره به اينكه اصلاح طلبان به اندازه اصولگرايان بر روي شكست‌هاي خود كار نكرده اند، خاطر نشان كرد: اصولگرايان در زمان مجلس پنجم با محوريت ناطق نوري به تجزبه و تحليل اوضاع خود پرداختند اما اصلاح طلبان هيچ گاه پس از شكست در انتخابات و ايجاد فتنه ۸۸ به تجزيه و تحليل نپرداخته‌اند و نتوانسته اند تاكنون براي خود يك منشور همانند اصولگرايي تنظيم و از آن تبعيت كنند.

  • برچسب ها :
  • نظرات کاربران در "خاتمي براي حضور در عرصه سياسي نام ياران جفاکار خود به نظام را بر ملا کند"
    مطـالب تصادفــی
    شبکه های اجتماعی