امروز: جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۲۷:۴۱  آخرین بروزرسانی : دی ۱۷ام, ۱۳۹۴
آرشیو مطالب
  • تاریخ انتشار خبر : یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۳ | کد خبر : 269
  • جبهه پیروان خط امام و رهبری در سالی که از سوی “مقام معظم رهبری”به نام “حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی” نامگذاری شد، همچون دیگر احزاب و جریان‌های سیاسی فراز و فرودهایی را در کارنامه حزبی خود تجربه کرده، این گزارش حاوی همین نکات مهم در سال ۱۳۹۲ است. به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، جبهه […]

    جبهه پیروان خط امام و رهبری در سالی که از سوی “مقام معظم رهبری”به نام “حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی” نامگذاری شد، همچون دیگر احزاب و جریان‌های سیاسی فراز و فرودهایی را در کارنامه حزبی خود تجربه کرده، این گزارش حاوی همین نکات مهم در سال ۱۳۹۲ است.

    به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، جبهه پیروان خط امام(ره)و رهبری ائتلافی از ۱۷ گروه سیاسی محافظه‌کار در ایران معروف به اصولگرا است و “حبیب‌الله عسگراولادی” دبیرکل این جبهه بود که پس از درگذشت وی “محمدرضا باهنر”، نایب‌رئیس جبهه پیروان، به عنوان دبیرکل جدید از سوی شورای مرکزی جبهه انتخاب شد.

    دبیران احزاب اصولگرایی همچون موتلفه اسلامی، جامعه اسلامی کارگران، جامعه اسلامی مهندسین، کانون اسلامی دانشجویان و فارغ التحصیلان شبهه قاره هند، جمعیت خدمتگزاران سازندگی، جامعه اسلامی کارمندان دولت، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی، جامعه اسلامی دانشجوبان دانشگاه علوم پزشکی، جامعه اسلامی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه‌ها، انجمن اسلامی فرهنگیان، انجمن اسلامی پزشکان، جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار، جمعیت اسلامی مهرخاور، کانون فارغ‌التحصیلان شبهه قاره هند، جامعه اسلامی دانشگاهیان آزاد اسلامی، جامعه زینب (ع) و جامعه جوانان متحد اسلامی از جمله اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری هستند.

    یکی از ابتکارات اثر بخش و ارزشمند “مقام معظم رهبری”، تعیین یک نام یا شعار برای هر سال و پیگیری آن شعار وارائه جمع بندی از آن در پیام نوروزی وسخنرانی آغازین خود در ابتدای هر سال نو است.
    در این گزارش برآنیم با رصدی یک ساله نکات قوت جبهه پیروان خط امام و رهبری به عنوان فراز و نکات ضعف یا اتفاقی منفی به عنوان فرود جبهه پیروان را در سال حماسه سیاسی و اقتصادی بررسی کنیم.
    جبهه پیروان خط امام و رهبری در سالی که از سوی “مقام معظم رهبری”به نام “حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی” نامگذاری شد همچون دیگر احزاب و جریان‌های سیاسی فراز و فرودهایی را در کارنامه حزبی خود تجربه کرده، لذا گزارش زیر حاوی فعالیت‌هایی همچون تلاش و رایزنی برای تحقق حماسه سیاسی و حوادث تلخی همچون درگذشت حبیب‌الله عسگراولادی در سال ۱۳۹۲ است.

    تحقق حماسه سیاسی اولویت اول گروه‌های سیاسی

    در ابتدای سال تمامی گروه‌های سیاسی درگیر فعالیت‌های انتخاباتی شدند تا بتوانند به نوعی سهم خود را در تحقق شعار سال که مورد تاکید “مقام معظم رهبری” بود، ایفاء کنند لذا در این مدت یعنی قبل از فعالیت رسمی احزاب و کاندیداها در انتخابات ریاست‌جمهوری بحث ائتلاف جهت وحدت میان جریان‌های سیاسی برای پیروزی در انتخابات از هر بحث دیگری داغ‌تر بود و جبهه پیروان خط امام و رهبری هم در این میان به دلیل ماهیت و ذات فعالیتش که متشکل از قریب به ۱۸ تشکل سیاسی است، سهم به سزایی را در ائتلاف و همکاری برای پیروزی اصوگرایان در مسیر پیش‌رو از خود ایفاء کرد.

    وحدت میان اصولگرایان بنا به نظر فعالان سیاسی این جریان سیاسی کهنه‌کار در انتخابات مستلزم در نظر قرارگرفتن و محوریت جامعتین، پذیرش نتیجه نظرسنجی‌ها و بررسی‌های ائتلاف در رابطه با موقعیت یک‌یک نامزدهای اصولگرا است مورد توجه نهایی آنها قرار گرفت.

    ائتلاف اکثریت اصولگرایان

    در نیمه دوم فروردین ماه سال گذشته جبهه پیروان نیز که از قبل برنامه‌ریزی‌های انتخاباتی خود را انجام داده بود، مقرر شد که به جز “محمدرضا باهنر”، “منوچهر متکی” و “یحیی آل‌اسحاق”، حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی‌فرد” و حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی” به عنوان دو روحانی به ائتلاف جبهه پیروان پیوستند و به صورت ائتلاف اکثریت(۵+۱)، فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کنند. لذا  آنها باید با سازوکار خاصی پیش می‌رفتند که تابع یک نظر مشترک شوند و گزینه نهایی را پس از چند مرحله نظرسنجی، اعلام برنامه‌ها و سازوکاری که روحانیت(جامعتین) مشخص و معرفی کنند.

    رایزنی جبهه پیروان با جامعتین

    اما در بحبوحه فعالیت‌های انتخاباتی و ائتلاف‌های سیاسی اشخاص و گروه‌های سیاسی جبهه پیروان خط امام و رهبری بنا داشت تا با جامعتین(جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) برای رسیدن به نامزد نهایی از ائتلاف پنجگانه به نقطه‌نظر مشترکی به منظور وحدت و اتحاد برسند چراکه از نظر جبهه پیروان این ۵ نفر باید با تدابیر روحانیت مبارز با سایر اصولگرایان به نتیجه واحد می‌رسیدند لذا در این مدت به طور دائم در حال رایزنی با جامعتین بودند.

    بنا بر نظرات اعلام شده از سوی اعضا و سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری اعضای ائتلاف سه‌گانه (پیشرفت) متشکل از”غلامعلی حدادعادل”، “محمدباقر قالیباف” و “علی‌اکبر ولایتی” قرار بود که نفر واحدی را علی‌رغم اینکه نظر جامعتین را در سازوکار وحدت قبول داشتند ارایه دهند اما در اردیبهشت ماه سال گذشته چنین کاری نکردند و تمامی نفرات برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان کاندیدا آماده شدند و البته در نهایت حدادعادل از انتخابات به نفع جریان سیاسی اصولگرا از ادامه حضور در صحنه کناره گرفت.

    در زمانی که کمیته شوراهای جبهه پیروان با سایر مجموعه‌های اصولگرایان به ریاست “اسدلله بادامجیان” تشکیل جلسه می‌داد تلاش‌ها بر این بود که با سایر اصولگرایان از جمله ایثارگران، پایداری و چمران به فهرست واحدی برسند.

    اعلام نتیجه ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری

    در روز نوزدهم ادیبهشت ماه “حجت‌الاسلام سید محمد حسن ابوترابی‌فرد” به عنوان نامزد نهایی ائتلاف جبهه پیروان خط امام و رهبری و جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شد.

    به نظر می‌رسید که جبهه پیروان خط امام و رهبری و جامعتین در فاز اول ابتکار عمل خود را در این دور از انتخابات با صبوری در پیش گرفتند و موفق هم شدند اما آنها در گام بعدی باید با طیف دیگر ائتلاف اصولگرایان یعنی ۲+۱(حدادعادل”، “قالیباف” و “ولایتی) هم به وحدت می‌رسیدند که در نهایت شاهد هیچ ائتلافی در روزهای پایانی انتخابات میان طیف دیگر اصولگرایان میان خودشان هم نبودیم که بعدها این جریان سیاسی قدیمی عدم پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری را عدم وحدت میان اصولگرایان عنوان کردند.

    لیست جبهه پیروان خط امام و رهبری برای انتخابات شورای شهر

    “اسدالله بادامچیان” رئیس ستاد انتخابات شورای شهر جبهه پیروان خط امام و رهبری لیست ۳۱ نفره این جبهه برای انتخابات شورای شهر را اعلام کرد.(اینجا)

    اظهارنظر عسگراولادی در مورد عملکرد اصولگرایان در انتخابات

    اما پس از روزهای هیجانی فعالیت انتخاباتی ریاست‌جمهوری کاندیداها و جریان‌های سیاسی و برگزاری انتخابات در ۲۴ خرداد سال گذشته که بخشی از حماسه سال با حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی محقق شد، فعالیت گروه‌ها و احزاب سیاسی همچون دیگر دوره‌ها به حالت سکون درآمد، مگر اینگه شخصی حزبی به ارائه اظهارنظر و یا ایده جدید در موضوعات سیاسی برای رسیدن به هدفی مشخص دست می‌زد.

    در ماه مبارک رمضان در ۲۷ تیر ماه “حبیب‌الله عسگراولادی” رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در حاشیه مراسم افطاری جامعه اسلامی مهندسین که در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد در جمع خبرنگاران درباره نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری و اقدامات بعدی اصولگرایان گفت: مباحث در بين اصولگرايان شروع شده اما نبايد در بين جريانات به مجموعه‌هاي سياسي با عينك سياه و سفيد نگاه كنيم و بگوييم اصولگرايان سفيد هستند و اصلاح‌طلبان سياه بلكه بايد همانطور كه در منشور برادري در روزهاي آخر حيات حضرت امام عمل كرديم همگرايي داشته باشيم. (اینجا)

    رویکرد جبهه پیروان درباره کابینه دولت یازدهم

    جبهه پیروان خط امام و رهبری فرد خاصی را برای قرار گرفتن در ترکیب کابینه به رئیس‌جمهور منتخب معرفی نمی‌کند، این رویکردی بود که از سوی اعضای جبهه در رسانه‌ها در تیرماه اعلام شد و در آن زمان این جبهه در تلاش بود تا به منظور تبریک به رئیس‌جمهور دولت یازدهم با وی دیدار کند.

    تنور داغ تشکیل حزب فراگیر و تلاش‌های جبهه پیروان خط امام و رهبری

    در حالیکه جبهه پیروان در حال تدوین برنامه‌ریزی درجهت تغییر ساختاری بود بحث تشکیل حزب فراگیر داغ‌تر از قبل شده بود. چراکه بنا به اذعان نظر فعالان و کارشناسان حزبی و سیاسی حزب فراگیر اصولگرایی قطعا با هدف ایجاد چتری همگانی برای تمامی طیف‌های اصولگرا خواهد بود تا آنها را در راستای وحدت بیشتر دور یکدیگر جمع‌ کند و البته در این میان تلاش‌های برخی از اصولگرایان از جمله “محمدرضا باهنر” را نباید نادیده انگاشت تا حدی که پس از برگزاری نشست سیاسی احزاب با “عبدالرضا رحمانی فضلی” وزیر کشور دولت یازدهم از ارائه نظر جبهه پیروان خط امام و رهبری مبنی بر تشکیل حزب فراگیر خبر داده بود.

    مرحوم “حبیب‌الله عسگراولادی” در اظهارنظری درباره اینکه آیا جبهه پيروان خط امام و رهبري در حزب فراگير ادغام مي‌شود؟ گفته بود که امكان اين اتفاق هست اما بايد مطرح شود، چرا كه حزب فراگير نبايد تصنعي باشد بلكه بايد زيربنايي تشكيل شود.

    تکذیب اخراج منوچهر متکی از جبهه پیروان خط امام و رهبری

    شاید یکی از پر حاشیه‌ترین خبرسازترین اخبار مربوط به جبهه پیروان را باید به عضویت متکی در جبهه پبروان دانست تا جاییکه در بیست و پنجمین روز از شهریور ماه سال گذشته خبری مبنی بر اخراج “منوچهر متکی” قائم‌مقام دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری و برخلاف نظر “آیت‌الله مهدوی‌کنی” اقدام به ثبت‌نام در انتخابات کرده بود در این جبهه منتشر شد اما “احمد کریمی اصفهانی” عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری با تکذیب این خبر گفته بود: در انتخابات دوره جدید تشکل شبه قاره هند که منوچهر متکی دبیرکلی آن را برعهده داشتند، کاندیدا نشدند و در حال حاضر به عنوان عضو عادی این تشکل عضویت دارند لذا در جلسات جبهه پیروان هم دبیرکل جدید و قائم مقام وی شرکت می‌کنند و ارتباط خوبی میان متکی و جبهه پیروان وجود دارد و البته اخباری هم در خصوص جانشینی “محسن کوهکن” به جای “متکی” به عنوان نایب‌رئیس جبهه مطرح شد و بعدها از سوی کوهکن تکذیب شد.

    این در حالی است که در سال ۱۳۹۲ حضور و یا عضویت منوچهر متکی در جبهه پیروان خط امام و رهبری در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود و هر روز اخباری مبنی بر عضویت و یا عدم عضویت، حضور و عدم حضور وی در جلسات جبهه پیروان خط امام و رهبری به گوش می‌رسید و این موضوع در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

    دبیرکل جبهه پیروان در بستر بیماری

    زمانیکه حبیب‌الله عسگراولادی به علت گرفتگی عروق در بیمارستان دی بستری شد و هر روز اخباری از وخامت و بهبودی سلامت وی در رسانه‌ها منتشر شد، محسن کوهکن در مصاحبه با یک از رسانه‌های خبری درباره  تغییر در ساختار هیات رئیسه جبهه پیروان گفت: تغییری در ترکیب هیئت‌رئیسه صورت نگرفته و در غیاب رئیس و نواب رئیس، رئیس واحد سیاسی برنامه‌ها را مدیریت می‌کند که در این مدت بنده اقداماتی در این راستا انجام داده‌ام اما این به منزله تغییر در ترکیب هیئت‌رئیسه جبهه نیست.

    برگزاری همایش سالانه جبهه پیروان بدون حضور دبیرکل

    در زمانیکه دبیرکل جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری در بستر بیماری بود اعضای جبهه در هجدهم مهر ماه با حضور منتخبین استان‌ها که توسط شورای مرکزی این جبهه مشخص شده بودند به منظور بررسی مسائل اقتصادی و سیاسی و همچنین آسیب‌شناسی جریان اصولگرایی و نحوه فعالیت جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری در عرصه‌های مختلف همچون انتخابات در مؤسسه فرهنگی شهدای مؤتلفه برگزار شد.

    “محسن کوهکن” جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری در همایش سالانه جبهه گفت: براساس نظرات اخذ شده آسیب‌های جریان اصولگرایی در جبهه مذکور در سطح ملی، استانی و منطقه‌ای خلاصه می‌شد که اعضای جبهه در مراودات و لابی‌هایی که با دیگر گروه‌ها دارند اهل سهم دادن هستند تا سهم گرفتن و به راحتی از این مسئله می‌گذرند.(اینجا)

    “محمدرضا باهنر” هم در این اجلاس با تاکید بر اقدامات جبهه پیروان خط امام و رهبری برای آینده گفت: جبهه پيروان بايد در تجميع برخي از رفتارها و سرمايه‌هاي اجتماعي و سياسي تجديدنظر كند و گام‌هاي محكم‌تري براي فعاليت در عرصه‌هاي مختلف بردارد و با ترتيب‌بندي ۳۲ اشكال و آسيب و همچنين ارائه راهكار براي حل اين مشكلات مي‌خواهيم در مسير صحيحي گام برداريم.(اینجا)

    “حبیب‌الله عسگر اولادی” در گذشت

    “یار امام و رهبری در گذشت” تیتری که در روز چهاردهم آبان ماه سال۱۳۹۲ مصادف با اولین روز محرم‌الحرام بر خروجی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های اصلاح‌طلب و اصولگرای کشور و حتی تیتر یک تمامی روزنامه‌های خبری با گرایشات سیاسی مختلف شد و حزن و اندوه خود را به خاطر از دست دادن پیر موتلفه به طرق مختلف نشان دادند.

    اما ساعاتی از مرگ این یار دیرین امام و رهبری نگذشته بود که خبری در یکی از خبرگزاری‌های مبنی بر انتخاب باهنر به عنوان جانشین وی به عنوان دبیرکل جدید جبهه پیروان منتشر شد که البته در کمترین ساعات انتشار چنین خبری با واکنش شدیدالحن اعضای جبهه مواجه شد و این اقدام را نوعی بی‌حرمتی یه مرحوم عسگراولادی می‌دانستند.

    انتخاب دبیرکل جدید بعد از برگزاری مراسم چهلم عسگراولادی

    در حالیکه انتخاب “محمدرضا باهنر”به عنوان دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری برهمگان محرز بود اما دبیران احزاب و اعضای جبهه به رسم احترام به دبیرکل سابق خود برگزاری انتخاب دبیرکل جدید را به بعد از مراسم چهلم سپردند و برهمین اساس شورای مرکزی جبهه با اکثریت اعضای تشکل‌های عضو در روز بیست و یکم آذر ماه “محمدرضا باهنر” را به اتفاق آرا به عنوان رئیس جدید جبهه انتخاب کردند و در انتخاب هیات‌رئیسه جبهه پیروان با رای‌گیری “اسدلله بادامچیان” با اکثریت آرا نائب‌رئیس اول، “حسن غفوری‌فرد” و “محسن کوهکن” به عنوان نائب‌رئیسان دوم جبهه انتخاب شدند. (اینجا).

    برنامه انتخاباتی جبهه پیروان خط امام و رهبری

    جبهه پیروان خط امام و رهبری به عنوان بخش مهمی از اصولگرایان دو گروه مرجع، یکی جامعه روحانیت مبارز با مدیریت “آیت‌الله مهدوی کنی” و دیگری جامعه مدرسین با مدیریت “آیت‌الله یزدی” را برای انجام فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی خود ملاک کار قرار می‌دهد اما در کنار این الویت‌ها ظاهرا تلاش این جبهه این است تا با سایر گروه‌های سیاسی کشور در طیف اصولگرایی برای رسیدن به اتحاد در انتخابات مجلس دهم تعاملاتی داشته باشد.

    دیدار با جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از جمله برنامه‌ها و اقداماتی بود که از سوی جبهه پیروان خط امام و رهبری مدنظر قرار گرفت تا بتوانند از این طریق در تجمیع اصولگرایان و رسیدن به وحدت در انتخابات مجلس دهم تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

  • برچسب ها : , , , ,
  • نظرات کاربران در "از پایبندی به نظر جامعتین در ائتلاف‌ اصولگرایان تا بلاتکلیفی متکی و تلاش جهت تشکیل حزب فراگیر"
    مطـالب تصادفــی
    شبکه های اجتماعی