امروز: شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۰:۲۸  آخرین بروزرسانی : بهمن ۱۳ام, ۱۳۹۴
آرشیو مطالب
  • تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ | کد خبر : 599
  • درایتی: گفتمان روحانی با اصلاحات همپوشانی جدی دارد/ کوهکن: اصولگرایان در زمان انتخابات مجلس به همگرایی لازم می‌رسند

     به گزارش خبرنگار”خبرگزاری دانشجو” از مشهد، مناظره “شاخصه‌های اصلاح طلبی و اصولگرایی” با حضور حجت الاسلام درایتی و کوهکن امروز در دانشگاه فردوسی مشهد توسط انجمن اسلامی این دانشگاه برگزار شد.

    در این مناظره سید محسن کوهکن گفت: جریان اصولگرایی معتقد است اسلام توانایی اداره حکومت را دارد و دین صرفا برای مسائل شخصی نیست و دلیل آن نیز در انقلاب اسلامی ایران کاملا مشهود است.

    نماینده سابق مجلس با بیان این‌که به اسلامی که امام معرفی کرد معتقدیم تصریح کرد: دین در همه زمینه‌ها توانایی اداره امور را دارد البته منکر عدم استفاده از تجربیات دانشمندان دنیا نیستیم.

    کشوری که استقلال ندارد چنانچه از آزادی دفاع کند طنزی بیش نخواهد بود

    وی ضمن اشاره به این‌که اصولگرایان معتقدند از حداکثر ظرفیت نظام باید بهره برد تا خوبی‌ها را افزایش و بدی‌ها را کاست خاطرنشان کرد: در اسلام سیاسی، ترسو بودن و درجا زدن در مقابل کسانی که در مقابل همه خواسته‌های شما ایستاده‌اند وجود ندارد. کشوری که اسقلال ندارد چنانچه از آزادی دفاع کند طنزی بیش نخواهد بود.

    کوهکن با تاکید بر این‌که مبارزات جناحی باید مانند مبارزات طلبه‌ای باشند گفت: معتقد به این نیستم که اصلاح طلبی و اصولگرایی دو حزب هستند زیرا چنانچه این دو را به عنوان دو حزب بدانیم باید پاسخ‌گوی رفتار کاندیدای انتخاباتی خود باشند در حالی که عملا این‌گونه نیست، به طور مثال خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی از یک نظام اجرایی حزبی بیرون نیامده‌اند به همین دلیل چنانچه در دوران ریاست جمهوری شان اقداماتی خلاف انجام دهند هیچ یک از دو حزب پاسخ‌گو در مقابل ملت نخواهند بود.

    اصلاح طلبان گامی در جهت نوشتن منشور حزبی خود بردارند

    نماینده سابق مجلس با بیان این نکته که به دلیل این‌که اصلاحات و اصولگرایی دو حزب نیستند  کل جریان، نسبت به رفتار افرادشان، مسئول نیستند بلکه افراد خود نسبت به رفتارشان مسئولند خاطرنشان کرد: یکی از ایرادتی که به اصلاح طلبان وارد است این است که گامی در جهت نوشتن منشورشان برنداشته‌اند این در حالی است که اصولگرایان این اقدام را انجام داده‌اند.

    این فعال سیاسی ادامه داد: چنانچه مسئولیت‌پذیر باشیم باید فردی که برای ریاست جمهوری کاندید می‌شود را حزب انتخاب کند نه این‌که فرد خود احساس تکلیف و بعد در انتخابات نام نویسی کند.

    وی بیان کرد: حزب در جمهوری اسلامی ایران با آمریکا تفاوت دارد زیرا در ایران میزانی به نام دین وجود دارد که چنانچه فرد متناسب با این میزان نباشد از حزب خارج خواهد شد.

    رئیس جمهور حاکم مطلق نیست بلکه مجری قانون است

    این فعال سیاسی ضمن بیان این‌نکته که رئیس جمهور حاکم مطلق نیست بلکه مجری قانون است تصریح کرد: برای روشن‌تر کردن یک اصل که مبنای اعتقادی دارد نیازمند قانون هستیم تا رفتار خودسرانه رخ ندهد. در خصوص امر به معروف نیز آنچه دارای حساسیت است نحوه رفتار و برخورد افراد است چه کسی عنوان کرده اسیدپاشی مربوط به امر به معروف بوده است، دستگاه قضایی در حال پیگیری این مسئله است.

    کوهکن تاکید کرد: ما نیز امیدواریم جریان اصلاحات متعبدتر و پایدارتر به ارزش‌های اسلامی باشد و امید است هر دو جریان این‌گونه باشند؛ اما آنچه مهم است این است که این تعبد و تدین خود را در جامعه نشان دهند.

    نماینده سابق مجلس در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: وظیفه پیامبر(ص) هدایتگری بوده؛ اما آن کسی که در نهایت دست به انتخاب خواهد زد مردم خواهند بود چنانچه بگوییم هدایتگری وظیفه پیامبر(ص) نبوده است باید پرسید حساب و عقاب را برای چه گذاشته‌اند؟

    این فعال سیاسی با یادآوری این‌که پیامبر(ص) وظیفه هدایتگری جامعه را داشته؛ اما نه هدایتگری تحمیلی خاطرنشان کرد: هنگامی که انقلاب شد و مردم رژیم وابسته به استعمار را ساقط کردند اکثریت غریب به اتفاق مردم احساس مذهبی بودن می‌کردند و تنها عده‌ای محدود بودند که به واقع مذهبی بودند، چنانچه انقلاب بعد از پیروزی، فرمان را به دست کسانی می‌داد که تنها احساس مذهبی بودن می‌کردند آن‌گاه شاهد اتفاقات خوشایندی نبودیم.

    وزن اصلی رای روحانی، گفتمانش بود

    نماینده سابق مجلس در ادامه با بیان این‌که کلمه اعتدال روش است نه ایدئولوژی افزود:  زمانی که مردم به روحانی رای دادند یک رای به خود روحانی و یک رای به شعارهای وی دادند. در زمان انتخابات سه دسته روحانیون و همشهری‌های روحانی، روحانیون اصولگرا و اصلاح طلبان در ستاد انتخاباتی روحانی حضور داشتند و حاصل جمع آرا ۵۱ درصدی بود که رای قاطعی نیز نبود؛ اما آنچه وزن اصلی رای وی را تشکیل می‌دهد گفتمان وی بود.

    اعتدال مشی واقعی روحانی است

    کوهکن تاکید کرد: مشی روحانی همان نکته‌ای است که خود عنوان می‌کند به این معنا که کلمه اعتدال را به وجود نیاورده که تنها رای بگیرد بلکه اعتدال مشی واقعی روحانی است.

    وی یادآور شد: اصولگرایان حامی منتقد دولت هستند بنابراین از انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور ناراحت نیستیم، آن چیزی که مهم می‌باشد این نکته است که مردم از این انتخاب بهره ببرند.

    رسیدن به همگرایی در اصولگرایی راحت‌تر از جریانات دیگر است

    این فعال سیاسی ضمن بیان این‌که روحانی اصلاح طلب نیست؛ اما اکثریت هیات وی را اصلاح طلبان تشکیل می‌دهند تصریح کرد: به همگرایی رسیدن در اصولگرایی راحت‌تر از جریانات دیگر است بنابراین یقین بدانید در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی اصولگرایان به همگرایی لازم خواهند رسید.

    دانشجویان در مسائل جاری کشور جدی فعالیت کنند

    در ادامه مشاور روحانیت رئیس جمهور در دوره اصلاحات گفت: امید است شرایط جدید زمینه‌ای را فراهم کند تا دانشجویان در مسائل جاری کشور جدی فعالیت کنند.

    وی بیان داشت: تکرار این جلسات باعث آشنایی نسلی که باید آینده کشور را بسازد با مسائل سیاسی می‌شود.

    حجت الاسلام درایتی بیان کرد: امید است شرایط جدید زمینه‌ای فراهم کند تا دانشجویان در فهم مسائل جاری کشور به شکل جدی‌تر حضور یابند.

    وی با بیان این‌که تمامی انسان‌ها مسئول اعمال خود هستند خاطرنشان کرد: بنابراین افراد باید نقش موثری در انتخاب آینده خود داشته باشند. اصلاحات معتقداست این حق افراد است که هر روز باید تکمیل‌تر از روز قبل شود.

    مشاور روحانیت رئیس جمهور در دولت اصلاحات تاکید کرد: داشتن جامعه‌ای که در مسیر اولیای خداوند قرار گیرد مطلوب و خواست جامعه ایران است؛ بنابراین برای تحقق این امر یعنی حاکم شدن راه اولیاء خداوند را لازم می‌دانیم.

    حجت الاسلام درایتی، عصاره آموزه‌های همه انبیا را عدالت، پاکی و اخلاق دانست و بیان داشت: داشتن پشتوانه دینی راه را برای تحقق اهداف راحت‌تر و عمیق‌تر می‌کند.

    وی در ادامه با اشاره به این‌که تبیین دو جریان اصلاح طلبی و اصولگرایی زمینه را برای انتخاب بهتر فراهم می‌کند تصریح کرد: میزان عمل دو جریان را باید در عملکرد آنان جستجو کرد نه تنها در سخنان آنان. زیرا در عمل ممکن است انسان دچار مشکل و از مسیر خارج شود.

    مشاور روحانیت رئیس جمهور در دولت اصلاحات با تاکید بر این‌که اصلاحات سیاست و دغدغه‌های دینی را جزو دین می‌داند؛ اما آن را همه دین را نمی‌داند گفت: دغدغه اجتماعی نه بیگانه با دین است و نه همه دین. بنابراین چنانچه دین را به سیاست خلاصه کنیم بخشی از کارآمدی دین خارج می‌شود.

    حجت الاسلام درایتی ضمن بیان این موضوع که جدا کردن عرصه سیاست از دین تنها راه را برای بی‌مسئولیتی در عرصه عمومی باز می‌کند بیان داشت: چنانچه این شرایط به وجود آید عرصه عمومی جولانگاه افرادی خواهد شد که مسیر را برای رسیدن به اهدافشان رها می‌بینند.

    وی با تاکید بر این‌که آموزه‌های دینی در عرصه سیاست جز بر شایستگی و امانتداری تاکید نمی‌کند تصریح کرد: دین فراتر از آنچه را که فطرت‌ انسان‌ها در عرصه عمومی بر آن معتقد است نمی‌خواهد بنابراین زمانی که می‌گوییم سیاست عین دین است یعنی خلف وعده و گناه کردن جرم است، ما در سیاست از هر ابزاری برای تحقق هدف نمی‌توانیم استفاده کنیم زیرا مسلمانیم.

    اصلاح طلبان معتقدند حاکمیت دین در شکل نیست بلکه در جوهره است

    مشاور روحانیت رئیس جمهور در دولت اصلاحات با اشاره به این‌که اصلاح طلبان این چارچوب را اصل می‌دانند خاطرنشان کرد: فریب، بی‌اعتمادی می‌آورد و بی‌اعتمادی پشتوانه حاکمیت را خالی می‌کند. اصلاح طلبان معتقدند حاکمیت دین در شکل نیست بلکه در جوهره است.

    حجت الاسلام درایتی ادامه داد: بنابراین حفظ آزادی، التزام به اصول اخلاقی و رشد و تعالی جامعه اصولی است که مردم جامعه می‌توانند با بررسی آنان حاکمیت را مورد ارزیابی قرار دهند که آیا دینی است یا خیر.

    وی حاکمیت عدالت، حفظ آزادی و التزام تعهدات را مبانی دینی برشمرد و گفت: شکل مهم نیست بلکه محتوای حکومت است که حکومت را به دین نزدیک و یا از آن دور می‌کند.

    اصلاحات معتقدند که عرصه عمومی عرصه عقلانیت و تدبیر است و نه تقلید و تبعیت

    مشاور روحانیت رئیس جمهور در دولت اصلاحات افزود: اصلاحات معتقد است که عرصه عمومی عرصه عقلانیت و تدبیر است و نه تقلید و تبعیت. تقلید مربوط به مسائل دینی و آن قسمتی است که مردم مبانی دینی را به درستی تشخیص نمی‌دهند؛ اما در عرصه عمومی که قابل تشخیص است، عرصه‌ای برای تقلید نیست.

    حجت الاسلام درایتی قرائت‌های گوناگون از دین را به دلیل جاودانگی دین دانست و گفت: اصلاحات معتقد است آن اصولی که به اصول انسانی تاکید می‌کند در مقابل آن قرائتی که بر انتقام تاکید دارد به واقعیت نزدیک‌تر است و این را همان قرائتی از دین می‌داند که امام بر آن تاکید داشتند.

    وی با اشاره به این‌که مومن به دینی که در آن به اصول اخلاقی در عرصه عمومی توجه ندارد نیستم خاطرنشان کرد: معتقد نیستم که دین را می‌توان تحمیل کرد. بهشت و جهنم را انسان‌ها خود باید بسازند نه این‌که برایت بسازند. نمی‌پذیریم در جامعه فرع جای اصل را بگیرد. متاسفانه به اندازه‌ای که بر حجاب تاکید می‌شود بر دروغ نگفتن تاکید نمی‌شود. آیا کسانی که حجاب دارند این حجابشان تحمیلی است یا انتخابی و آیا به این حجاب افتخار می‌کنند یا خیر؟

    مشاور روحانیت رئیس جمهور در دولت اصلاحات با تاکید بر این‌که چنانچه قرار است به عنوان دین اقدامی انجام دهیم باید جامعیت آن را در نظر گیریم گفت: امر به معروف دارای ۱۰ مولفه است. به هر عملی که امر به معروف نمی‌توان گفت، زمانی که صحبت از خیر می‌شود می‌گوییم دعوت به خیر، نمی‌گوییم امر به خیر و در کنار آن به هر عملی منکر نمی‌توان گفت.

    حجت الاسلام درایتی با تاکید بر این‌که جریان اصلاحات خودش را متعبدتر و پایدارتر به ارزش‌های اسلامی می‌داند و هزینه آن را نیز پرداخته است تصریح کرد: هنر اصلاحات این است که تلاش کرده تا با بدنه مردم تعامل داشته باشد و معتقدیم این هنر را جریان رقیب ندارد و در آنان هنر تعامل با فدرت بیشتر دیده می‌شود.

    وی با بیان این‌که اصلاحات راه تعامل با مردم را به خوبی آموخته است گفت: اصلاحات قدرت در حکومت را چنانچه پشتوانه مردمی داشته باشد موثرتر می‌داند؛ اما چنانچه تصنعی باشد پایدار و ماندگار نخواهد بود.

    مشاور روحانیت رئیس جمهور در دولت اصلاحات ادامه داد: اصل امر به معروف و نهی از منکر به معنای هماهنگ کردن خواسته‌های مردم با حکومت نیست بلکه باید تلاش شود حکومت هیچ‌گاه از مسیر اصلی خود خارج نشود. در فکر ما امر به معروف و نهی از منکر مورد توجه قرار نگرفته است بلکه مفسرین به دلیل مبانی قرآنی به آن پرداخته‌اند.

    متاسفانه امروز منکر از معروف جدی‌تر گرفته شده است

    حجت الاسلام درایتی ضمن تاکید بر این‌که زمانی‌که قرار است به قانون پرداخته شود باید به تمامی ابعاد آن پرداخته شود بیان داشت: متاسفانه امروز منکر از معروف جدی‌تر گرفته شده است، این در حالی است که باید خوبی‌ها را دید و چنانچه خوبی‌ها را ترویج کنیم مردم خود به سمت بدی‌ها نخواهند رفت؛ اما متاسفانه ما تنها بدی‌ها را پر رنگ‌تر می‌کنیم.

    وی با طرح این پرسش که آیا به هر مسئله شرعی می‌توان گفت معروف تصریح کرد: معروف عنوانی خاص است. دین مردم انتخاب مردم است، حکومت را تنها برای دین‌داری انتخاب نمی‌کنند بلکه مردم حکومت را برای اداره دنیای خود برمی‌گزینند؛ اما حکومتی که از دین خارج نشود.

    مشاور روحانیت رئیس جمهور در دولت اصلاحات خطاب به انجمن اسلامی فردوسی بیان کرد: پیشنهاد من این است که کلمه اسلامی را از تشکل خود بردارد زیرا چنانچه بدون این کلمه عملکردتان اسلامی و دینی باشد دانشجویان را به سمت دین سوق خواهید داد؛ اما چنانچه به نام دین و اسلام اقدامی خلاف انجام دهید آن‌گاه این اقدام شما به پای دین نوشته خواهد شد.

    هدایت وظیفه پیامبر(ص) نبوده بلکه ایشان وسیله هدایتگری بودند!

    مشاور روحانیت رئیس جمهور در دولت اصلاحات با طرح این پرسش که چرا اقدامی عملی در این راستا صورت نمی‌گیرد گفت: معیارهای مسلمانی در شکل خلاصه نمی‌شود این نص صریح قرآن است که هدایت و گمراهی افراد دست خداوند است و پیامبر(ص) تنها وسیله هدایتگری است؛ اما وظیفه‌اش هدایت نبوده است که چنانچه این‌گونه بود پیامبر(ص)باید پاسخ‌گو می‌بود!

    وی با تاکید بر این‌که اصلاح جامعه به اصلاح حکومت باز می‌گردد در پاسخ به پرسش دانشجویی که عنوان کرد به چه علت حزب مشارکت تعطیل شده است تصریح کرد: من آن را نبسته‌ام که پاسخ‌گو باشم.

    مشاور روحانیت رئیس جمهور در دولت اصلاحات در پاسخ به پرسش دانشجویی دیگر در رابطه با این‌که آیا روحانی را اصلاح طلب می‌دانید گفت: دولت روحانی را وامدار اصلاح طلبان نمی‌دانم؛ اما شعارهای مشترکی داریم و تا زمانی که همین شعارها دنبال شود از وی حمایت خواهیم کرد. ایشان اگر چه مدعی اصلاحات نیستند؛ اما گفتمان وی با گفتمان اصلاحات همپوشانی جدی دارد.

  • برچسب ها : , , , ,
  • نظرات کاربران در "مناظره جناب آقای کوهکن و حجت الاسلام درایتی"
    مطـالب تصادفــی
    شبکه های اجتماعی