امروز: یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۴:۵۴  آخرین بروزرسانی : اردیبهشت ۱۰ام, ۱۳۹۶
آرشیو مطالب
  • تاریخ انتشار خبر : یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر : 2419
  • محسن کوهکن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی برای حمایت از کالای ایرانی به عنوان یکی از الزمات تحقق افزایش تولید و اشتغال گفت: متاسفانه برای فرهنگ سازی مصرف کالای داخلی از همه سازوکارهای قانونی و رسانه ای استفاده نمی کنیم و پاشنه آشیل این قضیه […]

    محسن کوهکن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی برای حمایت از کالای ایرانی به عنوان یکی از الزمات تحقق افزایش تولید و اشتغال گفت: متاسفانه برای فرهنگ سازی مصرف کالای داخلی از همه سازوکارهای قانونی و رسانه ای استفاده نمی کنیم و پاشنه آشیل این قضیه در قالب بعضی از پول سازی ها و ارتباطات ناسالم بخشی از واردات کشور تعریف می شود.

    نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص واردات کالا به کشور خاطرنشان کرد: فرمایشی که رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند بیانگر این است که در این مسئله کم کاری شده است و ایشان تاکید کردند که نباید کالایی وارد کشور شود که در داخل تولید می کنیم و تولید کننده آن با مشکلات عدیده ای روبروست.

    وی خاطرنشان کرد: امروز اگر کسی در مقابل خرید کالای خارجی به جای کالای ایرانی بخواهد موضوع کیفیت را مطرح کند، حداقل برای بخش قابل توجهی از واردات کالاهایی همچون پوشاک، کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی که در حال حاضر صورت می گیرد، پذیرفتن این موضوع قابل قبول نیست.

    “بنجل فروشی” در بعضی از فروشگاههای زنجیره ای

    کوهکن با اشاره به اینکه کالاهای تزئینی جزء مصارف دسته چهارم و پنجم خانوادها هستند، خاطرنشان کرد: در بعضی از فروشگاههای زنجیره ای در کشور کالاهایی وجود دارد که به لحاظ کیفیت کلمه ای جز “بنجل” نمی توان درمورد آن ها به کار برد و تحت عنوان فروشگاه زنجیره ای در برخی شهرهای کشور شعبه دارند که در این فروشگاهها به عنوان مثال سیم کج شده ای را به عنوان گیره آویز پشت در که از فلان کشور وارد شده وبه فروش می رسانند.

    عضو کمیسیون صنایع مجلس شواری اسلامی در ادامه تصریح کرد: به نظر می رسد که دولت در این زمینه عزمی نداشته و موضوع واردات را رها کرده و هرچه تاکنون در این رابطه مطرح کرده تنها شعار بوده است

    وی افزود: اخیرا در فضای مجازی منعکس شد که در یکی از کشورها خودروی مدل بالایی را وارد کرده بودند و چون خلاف و غیر قانونی وارد شده بود، در حضور جمع آن را با بیل مکانیکی تخریب کرده و از بین بردند تا به وارد کننده ای که این کالای ممنوع را وارد کشور کرده قاطعیت خود را در برخورد با کالاهای ممنوعه نشان دهند.

    وی تاکید کرد: زمانی که ما تحت عنوان فهرستی واردات کالاهایی را ممنوعه تعریف می کنیم دیگر معنی ندارد که کالای ممنوعه را برگشت بزنیم و به وارد کننده بگوییم آن را مرجوعی اعلام کن چون ما این کالا را ترخیص نمی کنیم بلکه باید کالایی که ممنوعه اعلام شده را در صورت ورود به کشور از بین برد.

    کوهکن با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر با واردکنندگان کالاهای ممنوعه مماشات می شود، گفت: علاوه بر کانال های رسمی، باید کانال های غیر رسمی و قاچاق را نیز به آن اضافه کرد.

    تبدیل مناطق آزاد به بازار مکاره برای کالاهای خارجی

    وی با اشاره به اینکه زمانی قرار بود از طریق ظرفیت مناطق آزاد گرفتاری ها ، موانع و سخت گیری های قانونی برای تولید از بین برود، خاطرنشان کرد: باید در این مناطق تولید کننده بتواند به راحتی تجهیزات و مواد اولیه را وارد کرده تا کالای خود را تولید و صادر کند اما متاسفانه در حال حاضر مناطق آزاد تبدیل به بازار مکاره برای کالاهای خارجی شده است.

    وی ادامه داد: البته بعضی از مناطق ویژه اقتصادی به بخش قابل توجهی از اهدافی که داشته اند، دست پیدا کرده اند و تعدادی از کارگاهها و کارخانه ها دراین مناطق مشغول فعالیت هستند، هر چند که در کنار آن نیز ممکن است وارداتی هم داشته باشند.

    نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید سرو سامان دادن به این وضعیت چند کار را با هم و در کنار یکدیگر انجام دهیم، گفت: برای فرهنگ سازی مصرف کالای ایرانی هر سه قوه و رسانه ملی باید ورود پیدا کنند و دیگر فرصت دادن به تولید کننده داخلی برای سخت گیری با هدف ارتقای کیفیت کالاهی داخلی است.

    دیوان محاسبات و سازمان بازرسی سندمالی خرید خارجی غیر ضرور را تائید نکنند

    وی تاکید کرد: در ادارات دولتی نیز نهادهای نظارتی همچون دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور هیچ گونه سند مالی را بر روی خرید کالای خارجی که مشابه داخلی دارد تائید نکنند.

    لزوم استفاده تولیدکنندگان داخلی از سازوکارهای مرسوم در دنیا برای تشویق مشتری

    کوهکن یکی دیگر از راههای نهادینه شدن مصرف کالای ایرانی را استفاده از سازوکارهای تشویقی مرسوم در دنیا اعلام کرد و گفت: تولید کننده داخلی می تواند اعلام کند که اگر کسی از کالای تولید شده سه اشکال گرفت، به او جایزه می دهد.

    وی ادامه داد:زمانی است که فروشنده اعلام می کند به کسی که بیشترین خرید را داشته باشد جایزه می دهد اما زمانی است که به عنوان مثال یک تولید کننده داخلی اعلام می کند هرکسی که بتواند از کیف ایرانی ایراد بگیرد پول کیف را به او بر می گردانم.

    وی با اشاره به اینکه جنگ اقتصادی شوخی بردار نیست، افزود: در شرایط جنگ اقتصادی نباید اجازه دهیم که منابع کشور با واردات کالاهای غیر ضروری هدر برود.

    کوهکن تصریح کرد: به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و ضرورت ندارد که ما در این شرایط اقتصادی، حتی بعضی از گیاهان خانگی که در گلخانه ها و پاسیوهای منازل نگه داری می شود را از کشورهایی همچون استرالیا وارد کنیم

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با صراحت می گویم که تا دستان وارد کننده کالای غیرمجاز با دستان آلوده مسئول دولتی یکی نباشد و این دو در پشت پرده با یکدیگر نزدیک نباشند این اتفاق نمی افتد بلکه به دنبال فردی می روند که لبه تیز قانون را که باید از این کار جلوگیری کند را کند نماید./

  • برچسب ها :
  • نظرات کاربران در "کوهکن: بخشی از واردات با ارتباطات ناسالم تعریف می شود/ در فروشگاههای زنجیره ای اجناس بنجل وارداتی به فروش می رسد"
    مطـالب تصادفــی
    شبکه های اجتماعی