امروز: دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۵۲:۵۷  آخرین بروزرسانی : اردیبهشت ۲۲ام, ۱۳۹۶
آرشیو مطالب
  • تاریخ انتشار خبر : جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر : 2435
  • نسيم/ اين نماينده مجلس اظهار داشت: مهم‌ترين دغدغه‌ مردم در حال حاضر اشتغال و ناهنجاري‌هايي است که در فرهنگ عمومي و ديني به شکل مستقيم يا غيرمستقيم فضاي عمومي و مجازي را آلوده مي‌کند و رئيس جمهور آينده بايد به اين موارد رسيدگي کند. در ماه‌هاي پاياني سال ۹۵ دولت طي آماري مدعي رسيدن کشور […]

    نسيم/ اين نماينده مجلس اظهار داشت: مهم‌ترين دغدغه‌ مردم در حال حاضر اشتغال و ناهنجاري‌هايي است که در فرهنگ عمومي و ديني به شکل مستقيم يا غيرمستقيم فضاي عمومي و مجازي را آلوده مي‌کند و رئيس جمهور آينده بايد به اين موارد رسيدگي کند.

    در ماه‌هاي پاياني سال ۹۵ دولت طي آماري مدعي رسيدن کشور به رشد ۱۱٫۶ درصدي شد، آماري که واکنش‌هاي زيادي را در ميان مسئولان و کارشناسان در مورد واقعي يا غيرواقعي بودن آن در پي داشت.
    براي بررسي ابعاد بيشتر اين موضوع با محسن کوهکن عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي به گفتگو نشسته‌ايم که مشروح آن را در ادامه مي‌آيد.

    «نسيم آنلاين»:‌ رشد ۱۱.۶ درصدي به چه ميزان با واقعيت زندگي مردم منطبق است؟
    کوهکن: براي تاييد يا رد اينگونه موارد در مباحث اقتصادي بايد حتما با آمار و ارقام صحبت کرد. در حال حاضر دو نهاد بانک مرکزي و مرکز آمار مسئوليت ارائه چنين گزارش‌هايي را بر عهده دارند که در صورت هم‌خواني داشتن آمار اين دو مرکز، درجه اعتماد بالا مي‌رود.

    «نسيم آنلاين»:‌ اکنون هم‌خواني بين گزارش‌هاي مرکز آمار و بانک مرکزي هم مشاهده نمي‌شود.
    کوهکن: بله. مهمترين موضوعي که باعث ايجاد دغدغه براي نمايندگان شده تا به اينگونه آمارها با شک و ترديد نگاه کنيم اين است که طي يکي دو سال گذشته، بين آمارهاي منتشر شده از جانب اين نهادها تفاوت‌هايي وجود دارد و يا در مقابل ارائه آمار از جانب يک نهاد، نهاد ديگر سکوت کرده است. البته نمي‌توان گفت آمارهاي ارائه شده نادرست است ولي نياز به بررسي بيشتر دارد که اين امر مستلزم استفاده از سازوکارهايي است که اکنون نمي‌شود به ‌آساني آنها را لحاظ کرد.

    «نسيم آنلاين»:‌ برخي رشد اقتصادي ۱۱٫۶ درصدي را صرفا بر اساس فروش نفت مي‌دانند ارزيابي شما در اين خصوص چيست؟
    کوهکن: در آمار کتابي با نام بازي با اعداد و ارقام وجود دارد اگر کسي اين کتاب را بخواند متوجه مي‌شود که ممکن است تعريف دو فرد از يک ليواني که بخشي از آن پر از آب است، متفاوت باشد، براي مثال يک فرد با ديدن آن بگويد نيمي از ليوان پر است و فرد ديگري بگويد نيمي از ليوان خالي است. هر دوي اين فرد يک واقعيتي را مي‌بينند که ملموس هم هست اما به دو شکل مختلف گفته مي‌شود.
    اما به صورت قطع و يقين مي‌گويم که ما بايد شماري از شاخصه‌ها و مولفه‌هاي اقتصادي را احصا کنيم که اين کار را تاکنون انجام نداده‌ايم. يعني براي آگاهي از رشد و يا عدم رشد اقتصادي و آثار آن بر زندگي مردم بايد شاهد مثبت بودن اين چند نکته بود: ۱- رشد نقدينگي ۲- ضريب اشتغال ۳- نرخ بيکاري ۴- سرانه‌ي درآمد ۵- رشد توليد ناخالص ملي که بايد همه اين‌ها را در کنار هم قرار دهيم.
    متاسفانه طي چند سال گذشته چنين مرسوم شده که در صورت مثبت بودن يکي از اين شاخص‌ها، تنها به آن اشاره کرده و حرفي از شاخص منفي نمي‌زنيم که اين امر نيز درست نيست. اگر کساني که مي‌خواهند گزارش دهند مقداري واقع‌بينانه برخورد کرده و هر دو شاخص را عنوان کرده و با بيان ادله‌ي منفي بودن عنوان کننده که با تلاش وضعيت را بهبود خواهيم داد، نگاه مردم و مسئولان به اين آمارها قابل اعتمادتر بوده و با گزارش دهندگان و مسئولان اجرايي همراهي خواهند کرد. بنابراين در مورد شاخص‌هاي اقتصادي بايد با احتياط حرف زد.

    «نسيم آنلاين»:‌ تک رقمي شدن تورم واقعي است آيا طبق آمار بانک مرکزي افزايش چشمگير قيمت گوشت، لبنيات و ديگر خوراکي‌هاي سبد اصلي خانوار؟
    کوهکن: از نظر من پايين آمدن تورم و عدم افزايش قيمت‌ها ناشي از رکود حاکم بر بازار است. هنگامي‌که سطح درآمد عمومي پايين آمده و درآمد خانوارها به نسبت قيمت‌ها پايين باشد به صورت طبيعي سطح تقاضا پايين مي‌آيد. کاهش تقاضا در برابر عرضه، خود بالاترين اهرم کنترل است؛ هنوز هم اين مساله در فرهنگ عمومي ما وجود دارد که مردم هنگامي‌که چيزي ارزان مي‌شود آن را نمي‌خرند و زماني که شروع به گران شدن مي‌کند خريداري مي‌کنند، اينگونه تقاضا را بالا مي‌برند و در عمل به گراني کمک مي‌کنند. پس رکود ترمز دستي برخي از اقلام را کشيد و به تبعيت از همان فرهنگ عمومي جامعه که زماني‌که قيمت‌ها کاهش پيدا مي‌کند مردم نمي‌خرند، اتوماتيک‌وار تقاضا پايين آمد.

    «نسيم آنلاين»:‌ مهم‌ترين دغدغه‌ حال حاضر مردم چيست و چه توقعي از رئيس‌جمهور آينده دارند؟
    کوهکن: مهم‌ترين دغدغه‌ مردم در حال حاضر اشتغال و ناهنجاري‌هايي است که در فرهنگ عمومي و ديني به شکل مستقيم يا غيرمستقيم فضاي عمومي و مجازي را آلوده مي‌کند و رئيس جمهور آينده بايد به اين موارد رسيدگي کند.

    «نسيم آنلاين»:‌ براي حل اين مشکلات چه پيشنهادي به رئيس‌جمهور آينده مي‌دهد؟
    کوهکن: به رئيس جمهور آينده پيشنهاد مي‌کنم شعار ندهد و با برنامه جلو بيايد، برنامه‌اش را در معرض نقد قرار دهد، از طرفي هم پس از شنيدن نقدها مسير قانوني خود را طي کرده و به هيچ عنوان از عمل به برنامه‌اش عمل کوتاه نيايد.

  • برچسب ها :
  • نظرات کاربران در "کوهکن: رئيس جمهور آينده برنامه‌اش را در معرض نقد قرار دهد"
    مطـالب تصادفــی
    شبکه های اجتماعی