امروز: شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۳۵:۲۹  آخرین بروزرسانی : مرداد ۸ام, ۱۳۹۶
آرشیو مطالب
  • تاریخ انتشار خبر : یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر : 2574
  • محسن کوهکن در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، با اشاره به صنعتی بودن شهرستان لنجان اظهار کرد: باید توجه داشت اگر بخواهیم مشکلی را به صورت کارشناسی و ریشه ای مورد تحلیل قرار داد و آن را مرتفع سازیم در ابتدا باید شناخت صحیح از آن مسئله و همچنین وضعیت موجود […]

    محسن کوهکن در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، با اشاره به صنعتی بودن شهرستان لنجان اظهار کرد: باید توجه داشت اگر بخواهیم مشکلی را به صورت کارشناسی و ریشه ای مورد تحلیل قرار داد و آن را مرتفع سازیم در ابتدا باید شناخت صحیح از آن مسئله و همچنین وضعیت موجود و سوابق آن در دست داشته باشیم.

    وی افزود: زمانی وجود دارد که در یک منطقه، یک یا چند شهرک صنعتی در آن احداث می شود و بعد از آن صنایع کوچک و بزرگ با سرمایه گذاری بخش خصوصی و یا سرمایه گذاری نهادهای عمومی و غیر دولتی و… در آن شهرک ها مستقر می شوند.

    نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یک شهرک صنعتی زمانی که زمین آن تملک شده و زیرساخت های آن از جمله آب، برق، گاز و…آماده می شود به محض آنکه کارگاه به کارگاه احداث، تجهیز و راه اندازی می شود متناسب با ظرفیت آن کارگاه که در طرح توجیه اقتصادی خود تعریف کرده است اقدام به جذب نیروی انسانی می کند و این مسئله فرصت های جدید شغلی را به وجود خواهد آورد.

    وی ادامه داد: زمانی که مطرح می شود شهرستان لنجان، شهرستانی صنعتی است نباید از آن چنین برداشتی را داشت چراکه در دهه ۱۳۴۰ در رژیم گذشته بنا به مسائلی که ضرورتی به ورود به آن نیست تشخیص داده شد که در این سرزمین یعنی شمال زرین شهر و شرق بیابان های طبس کارخانه تولید فولاد ساختمانی احداث شود.

    کوهکن اضافه کرد: در آن زمان، با آغاز احداث کارخانه، افرادی که حتی برای نصب حصارهای زمین این کارخانه مشغول به فعالیت شدند آنها را به استخدام خود درآورد و شاید چاره ای نیز وجود نداشت.

    وی عنوان کرد: شاید در ذهن برخی این سوال مطرح شود که چرا این اتفاقات در آن زمان رخ داده است که البته پاسخ آن نیز روشن است چراکه اگر زمانی که ذوب آهن در این منطقه احداث شد ظرفیت تامین کارگر مورد نیاز آن در منطقه وجود نداشت.

    نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اما با توجه به اینکه صنعت فولاد در آن زمان صنعتی پیشتاز کشور به شمار می آمد برای اینکه این صنعت راه اندازی شود، چاره ای وجود نداشت جز آنکه نیروی مورد نیاز خود را حتی از استان های دیگر تامین کنند.

    وی یادآور شد: باید توجه داشت در آن زمان نه تنهات منطقه نمی توانست نیروی انسانی مورد نیاز این مجموعه را تامین کند، نیروی کارشناس آنیز در کشور به وفور وجود داشت لذا برای جذب نیرو اقدام به آگهی عمومی در سراسر کشور می کردند.

    کوهکن خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تعداد افراد واجد شرایط که برای استخدام در کارخانه ذوب آهن به آنها مراجعه می کردند به نسبت تقاضا به حدی محدود بود که مدیران مجموعه برای جذب نیروی انسانی مورد نیاز خود اقدام به ایجاد جاذبه های متعدد کردند.

    وی متذکر شد: در آن زمان به طور مثال چنانچه مهندس متالورژی برای فعالیت در کارخانه ذوب آهن مراجعه می کرد به دلیل آنکه به وجود چنین افرادی نیازمند بودند برای جذب آنها به آنان منزل مسکونی، ماشین و جاذبه های این چنین واگذار می شد تا بتواند افراد مورد نیاز خود را حفظ کند.

    نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این صنعت با چنین ساختاری که مطرح شد در سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت و تعداد نفرات و پرسنلی که در این کارخانه مشغول به فعالیت بودند نسبت به کارخانجات مشابه خود که در دنیا اقتصادی چرخشان در حال حرکت است یک به چند بود.

    وی اظهار کرد: در دهه هفتاد مدیریت کارخانه به این نتیجه رسیدند که باید به سمت تعدیل نیروی انسانی در این مجموعه حرکت کنند اما باید به این نکته توجه داشت که تعدیل نیروی انسانی باید با رضایت کارکنان انجام گیرد از این جهت روش بازنشستگی زود هنگامِ، ۲۵ سال را مطرح کردند به شرط آنکه پس از ۲۵ سال خود فرد داوطلب این مسئله می شد.

    کوهکن افزود: برای اینکه افراد تشویق و داوطلب بازنشستگی پیش از موعد شوند چند شرکت اقماری در کنار کارخانه ذوب آهن شکل گرفت و مطرح شد چنانچه افراد در این طرح شرکت کنند بلافاصله خود فرد و یکی از فرزندان آنها در این شرکت ها به کار گیری خواهند شد.

    وی تصریح کرد: با ایجاد چنین جاذبه هایی بخشی از نیروهای شاغل در کارخانه ذوب آهن تعدیل شد اما امروز که حدود ۲۰ سال از آن زمان می گذرد باید دقت داشت کارخانه ذوب آهن که به عنوان قطب صنعت شهرستان مطرح است مطابق پست ها و کارهای تعریف شده در آن، آقایان مطرح ۳ هزار نیرو مازاد در اختیار دارد.

    نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر وقتی کارخانه ای ساختار دولتی داشته باشد مدیریت آن به هر جهت تحت فشارهای مختلف منطقه ای، استانی و مرکز کشور مجبور به جذب نیروهای معرفی شده خواهد بود و این در حالی است که امروز در وضعیت اشتغال مناسبی قرار نداریم.

    وی اضافه کرد: باید به این نکته توجه داشت اگر صنعت فولاد منطقه در حد نیاز معقول نیروی خود را در اختیار داشت و این ۳ هزار نیروی مازاد را در اختیار نداشت به صورت سالیانه باید متناسب به تعداد نیروی که بازنشست می شدند نیروی جدید جایگزین می شد.

    کوهکن عنوان کرد: بعضی از افراد با ذهنتی که از زمان ساخت این کارخانه برای انها ایجاد شده بود بر این باور بودند زمانی که چنین کارخانه در منطقه وجود دارد بیکاری نباید در شهرستان وجود داشته باشد، اما این مسئله دیگر برای امروز صدق نمی کند.

    وی بیان کرد: چراکه زمانی که این کارخانه در شهرستان لنجان احداث شد منطقه حتی ظرفیت تامین نیروی کارگر آن را نداشت اما امروز اگر کارخانه ذوب آهن به طور مثال نیازمند یک مهندس متالورژی باشد تنها در شهرستان لنجان چندین نفر متقاضی وجود خواهد داشت و این در حالی است که در زمان احداث و آغاز به کار کارخانه باید با ترفندهای مختلف آن مهندس را برای حضور در مجموعه حفظ می کردند.

    نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مردم ما باید بدانند اگر زمانی ۳ هزار تعدیل نیروی مازاد کارخانه ذوب آهن انجام شود و به نقطه مطلوب خود از نظر نیروی انسانی برسد تعداد نیروی که در سال نیاز دارد به اندازه نیروی بازنشسته خواهد بود.

    وی اذعان کرد: کارخانه ذوب اهن پس از اینکه مسائل و مشکلات آلایندگی و محیط زیستی خود را مرتفع و خط کنترل آلایندگی ها را کامل کرد و محیط زیست این مهم را تایید کرد، این کارخانه می تواند به سمت افزایش تولید در قالب فولاد سبز حرکت کند که امروز این مسئله در دنیا وجود دارد و کارخانه فولاد در دل شهرها مشغول به فعالیت است و حتی آلودگی صوتی آن را نیز کنترل کرده اند.

    کوهکن یاداور شد: بدلیل تقاضای شغل از گذشته این ذهنیت به وجود امد که این شهرستان فرصتی برای ایجاد اشتغال است به همین علت لنجان به شهرستانی مهاجر پذیر مبدل شد به صورت طبیعی اگر در همسایگی مناطقی قرار داشته باشیم که با طی مسافتی نچندان دور افراد بتوانند با مهاجرت زندگی خود را رونق دهند تن به مهاجرت می دهند البته ارزیابی ما از مهاجرت ارزیابی مثبتی است و امروز همه شاهد زندگی همراه با صلح و صفا در این شهرستان هستند.

    وی متذکر شد: از سوی دیگر با توجه به مسائل مطرح شده باید توجه داشت که در حوزه اشتغال این مهم به دو حوزه اشتغال موقت و اشتغال دائم تقسیم می شود و در اشتغال موقت اگر پروژه های عمرانی و پروژه هایی که با سرمایه های بخش خصوصی و اعتبارت دولتی چنانچه با وقفه ای روبه رو شده باید تلاش شود آنها را به ابتدای خط هدایت کرد تا بتوان پروژه های متوقف شده را از سر گرفت تا به دنبال آن شاهد ایجاد اشتغال موقت باشیم.

    نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در سال ۱۳۹۰ اقدامات عمرانی محدودی در قسمتی از مسیر اتوبان فولادشهر_زرین شهر در پروژه مترو انجام گرفت و پس مدتی به دلایل مشکلات موجود در این طرح هیچگونه اقدامی اثرگذار دیگر در این پروژه انجام نگرفت.

    وی اظهار کرد: باید توجه داشت با انتخاب اشتباه عبور خط مترو از زمین های زراعی کارشناسان و مشاورانی که این مسیر را مورد بررسی قرار داده بودند توجهی به مسائل اجتماعی آن که باید بالغ بر هزار قطعه زمین کشاورزی در طول این مسیر تملک شود نداشتند.

    کوهکن افزود: مجریان امر نیز در طول ۴ سال نتوانستند این مهم را تحقق ببخشند و بجای تملک هزار پلاک زمین تعداد محدودی از زمین های کشاورزی را تملک کرده و ۹۰ میلیارد تومان اعتبار این پروژه در طول این چند سال در دیگر پروژه های عمرانی هزینه شده است.

    وی تصریح کرد: از این رو برآن شدیم مشکل این طرح را برطرف ساخته تا اعتبارات لازم به آن اختصاص داده شود در این میان باید به این مهم توجه داشت که بر اساس نظر کارشناسان ۳۰ درصد از اعتبارات پروژه های عمرانی به دستمزد افراد همچون دستمزد کارگر و… اختصاص دارد.

    نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در طول یکسال گذشته جلسات متعددی برگزار شد تا بتوانیم به کارشناسان و مسئولان امر تفهیم کنیم که آن نکته ای که بنده ۵ سال پیش در جلسه کارشناسی مطرح کرده که باید خط مترو از یکی از خط های اتوبان ذوب آهن اجرا شود، نه در زمین های کشاورزی که جدای از مسائل اجتماعی، کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده، تملک زمینی که برخی سند رسمی ندارند و مشکلات متعددی را به همراه خواهد داشت و…امروز دوستان قبول کرده اند که واریانت مترو باید بر روی یک از باندهای اتوبان ذوب آهن اجرا شود.

    وی با اشاره به اینکه قدم اول در این پروژه تغییر واریانت مترو است، اضافه کرد: چنانچه این طرح تصویب شود می توان آن اجرا کرد به شکلی که مسیر را حفر کرده و سپس روی آن پوشانده خواهد به صرف اینکه کارشناسان این کار را اجرایی اعلام کنند مدیران ارشد کارخانه ذوب آهن تقاضای مشارکت در این طرح دارند.

    کوهکن عنوان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کارخانه ذوب آهن، اجرای این طرح می تواند کاهش آلایندگی خودروها و سرویس هایی که به دلیل عبور و مرور جهت انتقال کارکنان این کارخانه را به همراه دارد را کاهش داده و هزینه های انتقال آنها را نیز کاهش داد.

    وی بیان کرد: طبق کارشناسی انجام شده هزینه اجرای این طرح بالغ بر ۸۰۰ تا هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ارزیابی شده است لذا اگر ذوب آهن در این پروژه مشارکت داشته باشد ۳ هزار نیروی مازاد خود را در این پروژه بکارگیری کرده، میلگردهای مورد نیاز طرح را خود تامین می کند، تامین سیمان مورد نیاز از کارخانه سیمان سپاهان آن هم با فروش سرباره ها انجام خواهد شد که این مسئله می تواند اجرایی شدن پروژه را در زمانی معقول رقم بزند.

    نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از نظر بنده پیگیری ها فقط یک بعدی و از یک جهت نیست بلکه باید با نگاهی کلان که نتیجه آن به نفع مردم باشد در چند جبهه پیگیری های لازم انجام شود.

    وی اذعان کرد: باید به این نکته توجه داشت اگر ما به امید اعتبارات دولتی برای اجرای پروژه های عمرانی بمانیم اتمام این طرح ۶۰ سال دیگر به طول خواهد انجامید چراکه محدودیت منابع دولتی جوابگوی چنین پروژه ای نخواهد بود لذا با توجه به اینکه کارشناسان طرح مترو را طرحی اقتصادی دانسته اند قدم دوم جذب سرمایه گذار است.

    کوهکن یاداور شد: زمانی که چنین پروژه ای رقم بخورد با احتساب ۳۰ درصد دستمزد اعتبارات این پروژه بالغ بر ۳۴۰ میلیارد تومان به جیب کارگران و صنف های مختلف خواهد رفت که این پیگیری ها با هدف اتمام پروژه ای اثرگذار و ایجاداشتغال موقت اجرایی شد البته در بحث اشتغال موقت کارهای دیگری نیز انجام گرفت که به دلیل محدودیت زمان به آنها اشاره نمی کنیم.

    وی متذکر شد: در حوزه اشتغال دائم نیز باید به این مهم توجه داشت که اشتغال دائم بدون سرمایه گذاری غیر ممکن است لذا باید به دنبال سرمایه گذاری های جدید بود.

    نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و رکود موجود باید به دنبال سرمایه گذاری هایی رفت که توجیه اقتصادی داشته باید لذا برای تشویق سرمایه گذاران باید زمینه لازم همچون زمین، زیرساخت ها مهیا شود.

    وی اظهار کرد: از این رو چندین کار در شهرستان لنجان به صورت موازی انجام گرفته در مرحله نخست با مسئولان شهرک صنعتی فولاد چندین جلسه برگزار و مقرر شد این شهرک ساماندهی شود، جاده شهرک به اتوبان دو طرفه ارتقاء یافته، روشنایی ان تامین شده و زمین های بلاتکلیف که به برخی افراد واگذار شده تعیین تکلیف شود، مشکلات شهرک با ذوب آهن بررسی و به دنبال رفع آن برخواسته ایم و از سوی دیگر مذاکرات متعدد با ذوب آهن انجام گرفته تا قطعه زمینی با نرخ معقول در شمال شهرک به متقاضایان واگذار شود.

    کوهکن گفت: از این رو بخش اول کمک، مساعدت و یاری مسئولان شهرک فولاد بوده تا زمانی که سرمایه گذاری به چنین شهرکی قدم گذاشت با توجه به موقعیت مناسب با قدرت وارد میدان سرمایه گذاری در این شهرک شود.

    وی یادآور شد: در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی دو نقطه برای احداث شهرک صنعتی مکان یابی شده بود که مجددا در این دوره پس از یکسال پیگیری حدود یک ماه پیش با حضور معاون وزیر در شهرستان مشکلات شهرک های صنعتی مورد بررسی قرار گرفت و کلنگ شهرک صنعتی دیگر نیز به زمین خورده شد.

    نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته این کلنگ زدن ها نیز به تنهایی قطعا ما را اغنا نخواهد کرد از این رو کارگروه تولید اشتغال در شهرستان لنجان تشکیل شد و پیگیری لازم در حوزه اشتغال و کلنگ های به زمین خورده برای به نتیجه رسیدن به عهده این کارگروه قرار گرفته است.

    وی توضیح داد: البته با این رویکرد نیز در حال پیش روی هستیم که با توجه به کمبود منابع آب به دنبال راه اندازی صنایعی در شهرستان باشیم که نیازمند آب کمتری باشند از این رو با برگزاری جلسات متعدد با بعضی از سرمایه گذاران شهرستان که به دلایل مختلف در دیگر استان ها سرمایه گذاری کرده بودند را مجددا به شهرستان جذب کرده ایم تا در کنار شهرک صنعتی کارخانه ای که از نظر زیست محیطی مشکلی نداشته باشد احداث شود تا بتوانیم اشتغال قابل توجهی را در شهرستان ایجاد کنیم.

    کوهکن افزود: لذا رویکرد ما در ابتدای امر حفظ اشتغال موجود و سپس سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال جدید است.

    کوهکن عنوان کرد: در گذشته تا به امروز مردم انتظار داشتند کارخانجات منطقه در زمانی که اقدام به جذب نیرو می کنند این مهم از نیروهای جویای کار شهرستان انجام شود از این رو امروز جذب نیروهای غیر بومی در کارخانجات شهرستان لنجان امری غیرقانونی است و مجموعه های فعال در شهرستان مکلف به جذب نیروهای بومی هستند.

    وی بیان کرد:از سوی دیگر متولی اشتغال در شهرستان که همان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی است لذا با توجه به اهمیت موضوع ما با قدرت از این اداره حمایت کرده ایم و در این میان باید از مجتمع صنایع دفاع در حوزه جذب نیروی بومی تشکر شود.

    نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با پیگیری های انجام شده در سال ۱۳۹۵ مجتمع صنایع دفاع، نیروهایی که نیاز داشته است را با هماهنگی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام داده که از سراسر شهرستان نیروهای مورد نیاز معرفی و جذب شده اند.

    وی متذکر شد: گاهی اوقات گزارشی مبنی بر جذب نیروی غیر بومی در برخی مجموعه های شهرستان به ما ارائه می شود که بلافاصله توسط اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد تا نیروهای جویای کار منطقه در کارخانجات بکارگیری شوند و هماهنگی لازم در این خصوص در حال پیگیری است تا معرفی نیروهای مورد نیاز کارخانجات تنها توسط اداره کار انجام گیرد تا این مشکل نیز به صورت کارشناسی مرتفع شود.

    🌷کانال رسمی محسن کوهکن🌷:
    @mohsenkoohkan

  • برچسب ها :
  • نظرات کاربران در "نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی: جذب نیروهای غیر بومی در کارخانجات شهرستان لنجان امری غیرقانونی است"
    مطـالب تصادفــی
    شبکه های اجتماعی