امروز: دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۳:۱۸  آخرین بروزرسانی : بهمن ۵ام, ۱۳۹۴
آرشیو مطالب
  • تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ | کد خبر : 529
  • سخنگوي هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به جلسه غيرعلني صبح امروز (يكشنبه) مجلس كه با حضور حسيني، بهمني و غضنفري برگزار شد، گفت: بنابر گفته رييس كل بانك مركزي اين‌كه دولت در نوسانات ارز و طلا نقش مديريتي داشته تا درآمدهاي خود را افزايش دهد، تهمت به دولت است.

    به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، محسن كوهكن در حاشيه جلسه غيرعلني امروز مجلس در جمع خبرنگاران با تشريح جلسه غير علني امروز مجلس و نمايندگان اقتصادي دولت گفت: در اين جلسه وزير اقتصاد توضيحاتي درباره دلايلي كه منجر به افزايش ناگهاني و حبابي سكه و ارز شد، توضيحاتي ارائه داد و در ادامه رييس كل بانك مركزي و وزير صنعت، معدن و تجارت نيز ديدگاه‌هاي خود را درباره نوسانات ارز و طلا مطرح كردند.

    سخنگوي هيات رييسه مجلس با اشاره به اتفاق نظر دولت و مجلس در خصوص عدم ارتباط نوسانات قيمت ارز با ذخاير ارزي دولت يادآور شد: ذخاير ارزي ما كم نشده و اظهاراتي مبني بر اينكه عرضه كمتر باعث افزايش قيمت ارز شده درست نيست.

    عضو كميسيون صنايع مجلس در ادامه خاطرنشان كرد: در برخي مواقع  اتفاق نظر بين دولت و مجلس وجود دارد، از جمله اين‌كه گاهي گفته مي‌شود دولت براي افزايش درآمد خود دست به اين اقدام زده در حالي كه نه دوستان دولت چنين ادعايي داشته‌اند و نه نمايندگان مجلس چنين اتهامي را متوجه دولت مي‌دانستند، زيرا در يك بحث كارشناسي اگر اين‌گونه باشد دولت بيش از آنچه به دست بياورد، ضرر مي‌كند؛ بنابراين اين‌كه دولت در نوسانات قيمت طلا و ارز نقش مديريتي داشته تا درآمدهايش را افزايش دهد، تهمت به دولت است.

    كوهكن با اشاره به انتقاد نمايندگان مجلس به عدم ابلاغ و اقدام ديرهنگام دولت در مورد مصوبه شوراي پول يادآور شد: افزايش سود سپرده‌هاي بانكي با تاخير ۲۰ روزه انجام شد و نمايندگان تاكيد داشتند كه اين اقدام در چند روز اخير از نظر كنترل قيمت‌ها و بازگشت قيمت موثر بوده، بنابراين اين اميد و انتظار وجود دارد كه روند كاهش قيمت و بازگشت قيمت ارز و طلا به سطح قابل قبول اتفاق بيفتد.

    سخنگوي هيات رييسه مجلس گفت: در اين جلسه، دولت بر اين موضوع تاكيد داشت كه از نظر تامين منابع ارزي براي كالا و مواد اوليه مورد نياز در توليد هيچ‌گونه محدوديتي وجود ندارد، اما قصد دارد به نوعي توزيع منابع ارزي را مديريت كند تا جلوي واسطه‌ها و هم‌چنين فضاهاي رواني كه افزايش قيمت را تشديد مي‌كنند، بگيرد.

    سخنگوي هيات رييسه مجلس در پاسخ به سوال ديگري درباره طرح قطع فروش نفت به اتحاديه اروپا گفت: ما به عنوان هيات رييسه هنوز طرحي مبني بر قطع فروش و صادرات نفت به كشورهاي اروپايي دريافت نكرده‌ايم، اما طبق اطلاعاتي كه داريم برخي دوستان به دنبال اين موضوع و در حال رايزني با وزارت نفت هستند؛ طبيعي است هر اقدامي در اين رابطه انجام شود در هماهنگي با مسئولان ذيربط و در مسير مصالح كلان كشور خواهد بود.

    كوهكن در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص عدم حضور نمايندگان دولت در جلسه‌اي كه قرار بود روز گذشته با حضور روساي كيمسيون‌هاي اقتصادي و رييس مجلس برگزار شود، گفت: وزير اقتصاد در اين باره توضيح داد كه قرار بوده به جلسه‌ي ديگري بروند و چون ايشان رسما عذرخواهي كردند، نمايندگان مجلس نيز به اين عذرخواهي اكتفا كردند.

    وي در ادامه در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص چگونگي نظارت بر صرافي‌ها براي فروش ارز تك‌ نرخي يادآور شد: خوشبختانه دولت و بانك مركزي از نظر ذخاير طلا و سكه محدوديتي ندارند، و در كنترل اين بازار هم كمتر به سمت و سوي سازوكارهاي برخوردي مي‌روند و با نگاهي كه دارند، معتقدند مي‌توانند با عرضه درست اين بازار را كنترل كنند؛ البته دوستان پيشنهاد داشتند كه در صورت مقاومت صرافي‌ها در قبال سياست‌گذاري‌هاي دولت، برخوردهاي لازم صورت گيرد./س۲

  • برچسب ها :
  • نظرات کاربران در "نقش‌آفريني دولت در نوسانات ارز و طلا تهمت است"
    مطـالب تصادفــی
    شبکه های اجتماعی