امروز: یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۹:۰۲  آخرین بروزرسانی : بهمن ۹ام, ۱۳۹۴
آرشیو مطالب
  • تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ | کد خبر : 218
  • کوهکن و کواکبیان در دانشگاه تربیت مدرس مناظره می‌کنند

    در برنامه “متن حاشیه” که در ساعت ۱۹ از شبکه سوم سیما پخش شد ،در بخش” متن “نقش مدیریت در حرکت ایده ها دانشگاه با حضور مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری و “محسن کوهکن” نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و در بخش “حاشیه “گفتگوی “شهین دخت ملاوردی” معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با یکی از جراید کشور و توضیحات آن مورد بررسی قرار گرفت.

    کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری در پاسخ به این سوال درباره اینکه آیا حساسیت ها در حوزه دانشگاه به جا است یا کاذب ؟اظهار د اشت: قطعا باید در حوزه نظام آموزش عالی و سرنوشت فرزندان این ملت حساسیت داشته باشیم و این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.وی افزود: احساس یک نوع توهم در اندیشه های افراد بی جهت ایجاد دغدغه می کند.

    دبیرکل حزب مردم سالاری با اشاره به پیگیری سه وظیفه اساسی مدیریت،در دانشگاه تصریح کرد: ارتقای علمی و سطح آگاهی و دانش و بینش علمی دانشجویان، تربیت اخلاقی و تهذیب و حضور در عرصه تعیین سرنوشت و درک مسائل سیاسی و اجتماعی سه وظیفه ای است که اساس مدیریت در دانشگاهها را دربرمی گیرد.

    کواکبیان اضافه کرد: وظیفه ذاتی دانشگاه، ارتقای سطح علمی دانشجویان است اما نباید از سایر جنبه ها غافل ماند و دانشجو علاوه بر پیگیری افزایش سطح علمی ،باید تحلیل جامعی داشته باشد تا بهترین مدیر شود.

    احزاب نباید به دانشگاه طمع داشته باشند

    در ادامه “متن حاشیه ” محسن کوهکن نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به سوالی درباره حوزه حساسیت آموزش عالی و حاشیه سازی گفت: دغدغه ارتقای سطح علمی، و اهتمام در درک وظایف مدیریتی که مورد تاکید آقای کواکبیان بود بسیار موثر است.

    وی افزود: دانشجو پس از عبور از مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه با عبور از یک مرحله به دانشگاه رسیده است و باید مدیریت کشور به دانشجویان آینده سپرده شود.

    نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به اهمیت دادن دانشجو به مسائل سیاسی و ارزشهای انقلابی تصریح کرد: دانشجویی که احساس پاکی دارد و آلوده به مادیات نشده با رجوع به ضمیر خود می تواند علاقمند به ارزش های انقلابی باشد.

    وی با اشاره به اینکه نباید نسبت به دغدغه ها پیش داوری کنیم و نگران باشیم گفت: در اوایل انقلاب همین دانشگاهها کارشان به سنگر بندی و اسلحه کشیده شد و از داخل دانشگاه اسلحه جمع شد و باید دغدغه ها در فضای آرام مطرح شده و حل شود.

    کوهکن با بیان وابستگی آزادی به استقلال ریشه دار گفت: ما هر آنچه دخالت برون مرزی در بحث آزادی را برنمی تابیم و باید با تهذیب اخلاق با مشکلات و دغدغه ها روبرور شویم و از فرصت سوزی جلوگیری کنیم.

    وی با بیان اینکه نباید دانشگاه به محل فعالیت احزاب تبدیل شود تصریح کرد: هیچ حزبی اجازه استفاده از امکانات دولتی را ندارد و به زبان خیلی ساده احزاب نباید به دانشگاه طمع داشته باشند.

    دانشگاه نباید باشگاه سیاسی باشد

    کواکبیان با تاکید بر اینکه دانشگاه نباید باشگاه سیاسی باشد گفت: دانشگاه پادگان نظامی نیست و دانشجو باید بتواند حرف بزند و آزادانه نظر دهد این دانشجو ۱۰ فیلتر را رد کرده تا دانشجو شده است.
    کواکبیان افزود: حوادثی در دهه های اول انقلاب بوجود آمده و در این راستا گزینش  های مختلفی برای دانشجویان صورت گرفته است.
    این دانشجویان دوستدار مملکت هستند و برخی از خواسته هایی را که مطرح می کنند فکر می کنند منطقی است و شاید هم نباشد .
    دبیرکل حزب مردم سالاری با بیان اینکه باید فضای آزاد را در دانشگاهها تضمین کنیم گفت:حق مجلس می دانیم که وزرا را استیضاح کند اما حق فرجی دانا این نبود که با این برخورد مواجه شود.
    وی افزود:بنده عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و دولتی هستم و فضای دانشگاه را بهتر می شناسم. امسال بحث هایی که در مجموعه دانشگاهها بودخیلی احساس دغدغه و نگرانی فراهم شده بود که نبایستی درباره کسانی که مخالف سیاسی فرجی دانا نبودند واکنشی بوجود می آمد.
    در ادامه کواکبیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه توازن و تعادل بین نشاط علمی در دانشگاهها در این دو سال بهم خورده است گفت: فرجی دانا ۹ ماه بیشتر در سمت وزارت علوم نبوده و مجلس حتی به آن رای داد و دست بر روی بورسیه ها گذاشتند و معتقد نیستند که سوالاتی که از ایشان کرده اند نتوانست برخی از سوالات نمایندگان را پاسخ بدهد.
    دبیرکل حزب مردم سالاری تاکید کرد:ما باید در بحث ارتقای علمی به دانش بشری توجه کنیم که فقط در انحصار یک عده ای خاص نیست.
    وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری به برپایی کرسی آزاداندیشی در دانشگاه تاکید دارند،افزود: در مجلس بودجه بندی در این زمینه شد و در راستای ارتقای علمی چقدر اجرایی شده است و در مباحث دیگر نیز اینگونه است و بعضی از تشکل های دانشجویی به صورت قانونی مجوز می گیرند و باید دستشان در چارچوب معیارها باز باشد تا بتوانند به راحتی فعالیت کنند.

    دانشجو باید در دانشگاه احساس نشاط کندکواکبیان با بسیار اینکه بنده در ۸۰ دانشگاه سخنرانی داشته ام اظهارداشت:در دانشگاهها باید به دانشجویان این اجازه داده شود که فعالیت های جنبی در کنار فعالیت های علمی انجام شود تا رشد بیشتری را بدنبال داشته باشد.

    وی تاکید کرد: نباید صحنه دانشگاه محل تاخت و تاز احزاب شود و احزاب حق ندارند شعبه ای را در درون دانشگاه ایجاد کنند و باید فضا را به گونه ای ببینم که دانشجو در دانشگاه احساس نشاط کند.
    کواکبیان اضافه کرد:در برخی از دانشگاهها هنوز دانشجویانی هستند که حرفهایی از کمیته های انظباطی دارند و نمی توانند حرفهای خود را به طور آزادانه بزنند.

    کسانی که حضور بسیج را در دانشگاه بر نمی تابند به استبداد فکری مبتلا هستنددر ادامه “کوهکن” نائب رئیس جبهه پیروان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نقش مدیریت آموزش عالی آیا در ایجاد تعادل علم و نشاط سیاسی مهم است،گفت: یکی از اشکالاتی که ما در نظام اجرا داریم این است که نقش اشخاص را بیش از حد پررنگ می کنیم و این هم در بدرقه،استقبال،انتخاب و کنار زدن افراد صورت می گیرد و حتما نباید دانشگاه پادگان نظامی باشد .

    وی تصریح کرد:در دهه اول انقلاب دانشگاه محلی برای ورود احزاب شد و به نوعی تبدیل به پادگان نظامی شد این در حالی است که ما قانون داریم که ورود نظامیان در دانشگاه باید بر اساس چارچوب صورت بگیرد.
    کوهکن افزود:ورود نظامیان از بیرون به دانشگاه باید بر اساس قانون باشد،اما برخی از افراد مانند اقشار رادیکال ؛وقتی دم از پادگان نظامی می زنند به سمت بسیج حرکت می کنند.
    وی با بیان اینکه آن کسانی که حضور بسیج را در دانشگاه بر نمی تابند به استبداد فکری مبتلا هستند،گفت: بسیج در ۸ سال دفاع مقدس در کمک به وزارت بهداشت از هیچ کمکی فروگذاری نکرد.
    نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید کرد: بسیج امری داوطلبانه است و در دانشگاه هیچ اجباری نیست و بعضی ازدانشجویان از قبل در مسجد ، محله و مدرسه خود بسیجی بودند.وقتی که کواکبیان سخن از پادگان نظامی می آورد انگشت را به سمت نیروی بسیج می آورد ،دانشگاه نباید پادگان باشد همانطور که الان نیست و برای ورود نیز نیاز به مجوز دارند و بدون هماهنگی صورت نمی گیرد.
    کواکبیان با بیان اینکه بعضی ها معتقدند که همه چیز در دانشگاهها آزاد است گفت: امام (ره) همواره از بسیج طلبه و بسیج دانشجو نام می برد و اعتقاد دارم که سختگیری های بی مورد در مدیرت های دانشگاهها  در بحث های علمی و نشاط سیاسی علیه دانشجو باشد باید مورد واکاوی قرار بگیرد.
    وی تاکید کرد: دانشگاه محل تبادل افکار ،تبادل نظر و مباحث علمی است و دانشجو باید در بیان نظراتش آزاد باشد.
    کواکبیان با تاکید بر اینکه بنده به بسیج اشاره ای نکردم گفت: بسیج در چارچوب مقررات حرکت می کند و بیش از اندازه نباید دخالت کند و بنده به پادگان نظامی اشاره ای نکردم و  قرار نیست که دانشجو هر کاری که دلش خواست انجام دهد.
    در ادامه  کواکبیان درباره این سوال که در استیضاح وزیر علوم شب نامه در دانشگاه توزیع می شده و مربوط به احزاب منافقین بوده گفت: من در دولت قبلی و در دولت فعلی چنین چیزی را نشنیده ام و هر کاری که در دانشگاه صورت می گیرد باید نظارت دقیقی انجام شود و دانشجو ممکن است مطالبات غیر منطقی داشته باشد و راه حل باید در چارچوب علمی خودش حرکت کند.
    نظام جمهوری اسلامی از آزادترین کشورهایی است که محدودیتی در زمینه ورود به عرصه های علمی ندارد
    کوهکن ادامه داد:در دانشگاهها باید یا موانع سیاسی شدن را برداریم یا اگر کسی خواست مانع ایحاد کند نگذاریم مانع ایجاد کند.
    نماینده مجلس در ادوار گذشته با بیان اینکه در بحث های علمی – دانشگاهی معتقدم بحث ها همان بحثهای طلبگی است،ادامه داد: در دانشگاه، در بحث هایی که مربوط به ارتقای علمی است مانعی وجود ندارد.
    وی به عنوان مثال به کشورهای مستعمره و کشور خودمان در پیش از پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: در آن زمان ورود دانشجو به فعالیت های علمی ممنوع یا محدود بود اما خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی ایران محدوده ای برای ورود به مباحث علمی برای ارتقای سطح علمی ایجاد نکرده و کشور ما از آزادترین کشورهایی است که در زمینه علوم مختلف از جمله هوافضا، فیزیک، نانو و … پیشتاز بوده است.
    کوهکن با بیان تهذیب اخلاق بعنوان هدف اساسی ادامه داد:در تهذیب اخلاق هدف کسب نمره بوسیله دانشجو نیست،بلکه هدف اصلی و مهمتر فراهم کردن شرایطی است که دانشجو بر اساس تشخیص خویش در آن مسیر گام بردارد و به مدارج بالاتر برسد.
    من با دیوار کشیدن در یک کلاس به منظور تفکیک جنسیت مخالفم
    کواکبیان ادامه داد: زمانی که من مسئول فراکسیون دانشگاهیان مجلس هشتم بودم پیشنهاد دادیم دانشگاهی مخصوص خواهران ایجاد شود که در بعضی استان ها نیز ایجاد شد. زمانی که در یک دانشگاه به تعداد کافی برای خانم ها و آقایان کلاس داشته باشیم تفکیک جنسیت ایرادی ندارد اما زمانی که از این شرایط برخوردار نیستیم من موافق تفکیک جنسیتی نیستم .
    دبیر کل حزب مردم سالاری تصریح کرد: من با دیوار کشیدن درون یک کلاس بعنوان تفکیک جنسی موافق نیستم، اما منکر حفظ موارد شرعی نیز نمی باشم.دانشگاه در حقیقت انعکاسی از جامعه است.
    وی ادامه داد:براین اساس معتقدم مفهوم پادگان نظامی نبودن هم در بحث آزاداندیشی در عرصه علم هم در بحث رعایت مقررات شرعی ، در بحث اخلاق و هم در بحث نشاط سیاسی باید رعایت شود.
    کوهکن با تاکید بر اینکه تهذیب اخلاق در دانشگاه تنها جداسازی خانمها و آقایان نیست گفت: وقتی غربی ها که اختلاط محیط زن و مرد دستاورد آنها است در یک تحقیق علمی به این نتیجه رسیدند که تهذیب اخلاق در پیشرفت علمی موثر است در نتیجه اگر جایی امکان جداسازی فضای زن و مرد باشد چه بهتر است که این تفکیک صورت پذیرد.
    کواکبیان در پاسخ به این سوال مجری که شایعه شده بود شما به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی خواهید شد پاسخ داد: در مورد این مساله از طرف مسئولین اصلی کسی با من صحبت نکرد؛اما بعضی دوستان در مجلس این مسئله را مطرح کردند و من گفتم خادم نظام هستم ، هدفم خدمت است و در هر جا که نیاز باشد به نظام کمک خواهیم  کرد.
    ویدر مورد کمپینی که در این خصوص راه افتاده بود اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: من خودم خیلی فیس بوکی نیستم احتمالا این کمپین خود جوش بوده است.
    روزنامه آرمان ما را دچار حاشیه کرد
    در بخش “حاشیه” برنامه شهین دخت ملاوردی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور به توضیحاتی پیرامون حاشیه گفتگویش با روزنامه “آرمان” پرداخت و گفت: در مصاحبه ای که روزنامه آرمان در رابطه با ورزش بانوان و بازی های آسیایی با من داشت در پایان صحبت خبرنگار در مورد برنامه های دولت برای حضور زنان در انتخابات مجلس سوالاتی مطرح کرد و من ابراز امیدواری کردم که زمینه های لازم برای سازماندهی زنان در قالب تشکل های سیاسی فراهم شود تا شاهد حضور زنان بیشتری در انتخابات آتی مجلس به عنوان نماینده باشیم.
    ملاوردی ادامه داد: این خبرنگار به عنوان تیتر موضوع انتخاباتی را بزرگ نمایی کرده بود که با حاشیه همراه بود.
    وی در پاسخ به این سوال مجری که واکنش شما در مورد انعکاس نادرست صحبت هایتان چه بود گفت: مراتب اعتراض ما از طریق تماس با روزنامه آرمان اعلام شد که البته آنها گفتند هر کسی متن را بخواند می فهمد این تیتر تنها برداشت خبرنگار و روزنامه بوده است.
    ملاوردی ادامه داد: البته من توضیحی در این رابطه در صفحه شخصی ام گذاشته ام و گفتم” این روزنامه ما را دچار حاشیه کرده است.”
    وی در پایان تصریح کرد: دعوت ما از تمام زنان ایران برای شرکت در انتخابات بود نه اینکه طیف و گروه خاصی را برای ورود به مجلس آماده کنیم؛ چراکه  بنا به وظیفه و جایگاه معاونت امور زنان ریاست جمهوری نمی توانیم که به این شکل به موضوع ورود پیدا کنیم و به دلیل حاشیه ها و برداشت های متفاوتی که از این تیتر نمی توان داشت اعتراض خود را به روزنامه آرمان اعلام کردیم.
    وی با اشاره به تلاش معاونت زنان  وخانواده ریاست جمهوری برای فعالیت سیاسی بانوان در سطح کلان اضافه کرد: بنا به جایگاه و وظیفه ای که داشتیم به دنبال آن بودیم که در آستانه انتخابات خانم ها  وارد عمل شوند و برای فعالیت به منظور انتخابات مجلس اقدام کنند.

    ملاوردی خاطرنشان کرد: ما به سهم خود به دنبال زمینه سازی حضور هرچه بیشتر زنان در انتخابات هستیم تا نسبت نمایندگان زن به کل نمایندگان پارلمان را افزایش دهیم تا بدین ترتیب رتبه ایران در سطح جهانی بهبود پیدا کند و نسبت نمایندگان در پارلمان نسبت معقولی باشد.

  • برچسب ها : ,
  • نظرات کاربران در "مناظره جناب آقای محسن کوهکن و جناب آقای مصطفی کواکبیان"
    مطـالب تصادفــی
    شبکه های اجتماعی