امروز: دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۱:۴۲  آخرین بروزرسانی : مهر ۱۷ام, ۱۳۹۶
آرشیو مطالب
  • تاریخ انتشار خبر : دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر : 2661
  • محسن کوهکن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص افزایش ۵ درصدی خام فروشی در ماه های اول سال جاری، اظهار داشت: بررسی و ارزیابی علل خام فروشی نیاز به توجه به زوایا و ابعاد مختلف دارد در آن صورت است که می توانیم به صورت کلی بگوییم که آیا خام فروشی در […]

    محسن کوهکن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص افزایش ۵ درصدی خام فروشی در ماه های اول سال جاری، اظهار داشت: بررسی و ارزیابی علل خام فروشی نیاز به توجه به زوایا و ابعاد مختلف دارد در آن صورت است که می توانیم به صورت کلی بگوییم که آیا خام فروشی در مجموع امری مثبت یا منفی است.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی توضیح داد: فرض کنید قیمت صادراتی ماده خامی ۳۰ درصد بالاتر از قیمت داخلی است و تولید کننده ماده خام به دلیل مشکلات ریالی و ارزی دارد، بنابراین به جای اینکه مواد خام را به بازار داخلی عرضه کند، به قیمت گران تر به بازار خارجی صادرت خواهد کرد.

    اختلاف قیمت خام فروشی در بازار داخلی و خارجی

    نماینده مردم لنجان در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه نمی توان به صورت مطلق خام فروشی را رد کرد، گفت: اگر قیمت مواد خام در داخل ارزان تر از قیمت های جهانی باشد، در چنین مواردی به صورت هدایت شده و نظارت شده امر صادرات نادرست نیست.

    وی با بیان اینکه با این حال کسی نمی تواند به صورت عام و کلی ارزیابی مثبتی از خام فروشی داشته باشد، بیان داشت: اما اگر قیمت خام کالایی در بازار داخلی به نسبت بازار خارجی مناسب باشد و فرآورده هایی با ارزش افزوده داشته باشد، خام فروشی قابل قبول نیست.

    کوهکن در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، توضیح داد: مهمتر از اختلاف قیمت بازار داخلی و خارجی، این است که بازار صادرات مواد تولیدی از مواد خام قابل توجه باشد اما تولید کننده مواد خام همچنان به خام فروشی مبادرت می کند، همین امر باعث می شود که مواد خام به سمت و سوی صادرات وحلقه تولید با ارزش افزوده ورود پیدا نکند.

    وی با اشاره به شرایط تولید و فروش ذغال سنگ ایران، گفت: ذغال سنگ ایران بهترین کیفیت را دارد و انتظار می رود که قیمت آن در بازار داخلی بالا باشد اما چنین امری رخ نداد و تولید کننده به جای فروش این ماده خام در داخل تمایل به صادرات آن دارد.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه نمی توان به صورت مطلق خام فروشی را رد کرد، اظهار داشت: اما از طرف دیگر معتقد هستیم سوابق امر در گذشته نشان داده است که بسیاری از مواد خام فروشی ها بر اساس اعمال سیاست تشریح شده نبود بلکه بخش عمده منفعت طلبی مطرح بوده است./
    🌷کانال رسمی محسن کوهکن🌷:
    @mohsenkoohkan

  • برچسب ها :
  • نظرات کاربران در "کوهکن علل خام فروشی در ایران بررسی کرد؛ قیمت مواد خام در بازار جهانی بیشتر از داخل است/ منفعت طلبی منتج به خام فروشی می شود"
    مطـالب تصادفــی
    شبکه های اجتماعی