امروز: یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۷:۰۱  آخرین بروزرسانی : بهمن ۱۰ام, ۱۳۹۶
آرشیو مطالب
  • تاریخ انتشار خبر : سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر : 2848
  • به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، محسن کوهکن در نشست هم‌اندیشی هیئت عالی سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری باغبادران با اشاره به نظام اقتصادی کشور اظهار کرد: برخی افراد فکر می‌کنند قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام اقتصادی کشور یک نظام آزاد بوده و پس از پیروزی انقلاب مصادره و به نظامی دولتی […]

    به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، محسن کوهکن در نشست هم‌اندیشی هیئت عالی سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری باغبادران با اشاره به نظام اقتصادی کشور اظهار کرد: برخی افراد فکر می‌کنند قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام اقتصادی کشور یک نظام آزاد بوده و پس از پیروزی انقلاب مصادره و به نظامی دولتی مبدل شده، در صورتی که به هیچ عنوان این‌گونه نبوده است. اگر به تسلط دولت به سرشاخه‌های اقتصادی قبل از انقلاب نگاه شود، خواهیم دید الگویی که قبل از انقلاب بود به نوعی ادامه پیدا کرده، و امروز اقتصاد، دولت محور و دولت سالار است.

    وی ادامه داد: نباید فراموش کرد در اقتصاد دولت محور، اصل بر این قرار گرفته است که مردم مساعدت از دولت می‌خواهند و مساعده کننده نیز باید شروط لازم را برای آنها در نظر بگیرد، از این رو باید گفت راهی که در دولتی کردن اقتصاد در دهه اول انقلاب طی کردیم و فکر باقی مانده از آن دوران همچنان اجازه نداده است، به معنی واقعی، حداکثر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی انجام بگیرد و متاسفانه امروز دولت همچنان تن به کم کردن اختیارات خود نمی‌دهد.

    کوهکن اضافه کرد: اگر بخواهیم کشور را از وضعیت موجود خارج کنیم، باید اصل را به سمت اعتماد به خود اظهاری توسط سرمایه گذار ببریم، اما همچنان بستر لازم در این حوزه آماده نشده تا اجازه سرمایه‌گذاری با یک امنیت لازم را به یک بخش غیر دولتی بدهیم. حتی در بسیاری از مواقع در شرایط فعلی، وقتی تصمیم گیری می‌شود، این احساس به وجود می‌آید که در تفکر دولتی، بدبینی نسبت به بخش غیر دولتی وجود دارد.

    سرمایه گذاری، فردی عاشق می خواهد

    کوهکن با بیان اینکه امروز کسی که برای کار سرمایه‌گذاری وارد میدان عمل می‌شود باید فردی عاشق باشد، اظهار کرد: امروز اگر واقعیت‌های موجود کشور را به درستی مورد تحلیل قرار دهیم، می‌توانیم راه و روش خود را برای صدور مجوز و همچنین جذب سرمایه گذار با در نظر گرفتن واقعیت‌ها به پیش ببریم.

    وی عنوان کرد: امروز در ابتدای کار باید قوانین موجود در روند جذب سرمایه‌های بخش خصوصی را تسهیل کرد، زیرا اساسا برخی از این قوانین خود به عنوان باری بر دوش سرمایه‌گذاری به حساب می‌آیند از این جهت باید شرایط سرمایه‌گذاری در داخل برای این مهم مهیا شود.

    نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز باید از یک پنجره واحد برای ارایه مجوزهای قانونی به سرمایه‌گذاران استفاده کرد، چراکه شاهد هستیم پس از انجام پنج سال کار تحقیقاتی برای ایجاد یک منطقه صنعتی در شهرستان لنجان و طی مراحل مختلف، اداره کل محیط زیست استان به راحتی در مکاتبه خود اعلام کرده‌اند به دلیل مغایرت با ضوابط و مقررات زیست محیطی اجرای این‌طرح مورد تایید نیست.

    کوهکن با بیان اینکه استان اصفهان با بحران ناکار آمدی مواجه است، ‌تاکید کرد: استاندار اصفهان قبل از آغاز کار خود جلسه‌ای با مجمع نمایندگان استان داشت به ایشان چنین مطرح کردم “شما قرار است، در استانی مشغول فعالیت شوید که با بحران ناکارآمدی در سیستم اجرا روبه‌رو است و به حدی اعلام کرده‌ایم استان اصفهان استانی با مدیران توانمند است که بخشی از مدیران کل فکر می‌کنند چون در استان نشسته‌اند تمامی مسایل را می‌فهمند، اما مسئولان شهرستان‌ها قدرت تشخیص ندارند.”

    دست‌های پشت پرده مانع پیشرفت شهرستان لنجان

    وی با بیان اینکه شخصی در بخش باغبهادران در شیب ۱۵ درجه قصد سرمایه‌گذاری و ساخت ۱۵ پلاک ۵۰۰ متری را دارد، ادامه داد: امروز به دلایل مختلف همچون بروکراسی اداری و طولانی شدن اخذ مجوز، سرمایه گذاران یکی یکی از سرمایه گذاری در استان اصفهان منصرف شده و به استان‌های دیگر می‌روند.

    نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: باید توجه داشت این زمین کشاورزی نبوده و بر همین اساس سرمایه‌گذار کارهای قانونی را در بنیاد مسکن به سرانجام رسانده بود، اما در جلسه استان دو کارشناس از اداره کل جهاد کشاورزی با این طرح مخالفت کرده‌اند و در این خصوص نیز جوابگو نیستند. جهاد کشاورزی استان نباید بگوید نماینده به مسئله بد بینانه نگاه می‌کند؛ به صراحت می‌گویم دستانی وجود دارد که جلوی پیشرفت کار شهرستان را در استان می‌گیرد.

    وی عنوان کرد: نباید فراموش کرد در شهرستان لنجان نیز اگر مدیری با فرمانداری برای انجام مسایل شهرستان هماهنگ نبود ظرف ۱۵ روز آن مدیر را تغییر خواهم داد و در این خصوص نیز با کسی رودربایستی ندارم چراکه مدیرهای شهرستان باید با فرمانداری هماهنگ باشند تا سرمایه‌گذاران در بروکراسی اداری گرفتار نشوند.

    مجلس تنها مفسر قانون است

    نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: فرمانداری شهرستان لنجان در حوزه گردشگری به هر جمع‌بندی دست پیدا کرد که مسیر آن قانونی بود، استان در این خصوص همراهی نکرد که با مسئولیت نماینده، فرماندار و شهردار آن طرح را امضا و مجوز کار را صادر کنیم و نماینده نیز پاسخگو خواهد بود.

    کوهکن تاکید کرد: برای ایجاد اشتغال، منطق می‌گوید باید به سوی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی حرکت کرد و در این میان شرایط موجود و موانع انجام کار نیز مشهود است، لذا باید با همدلی، ارتباط و پیگیری بخش قابل توجهی از موانع را برطرف کرد تا سرمایه گذار بتواند به میدان آمده و جامعه نیز از سرمایه گذاری آن منتفع شود.

    مشاوران مسئولیت اجتماعی عملکردشان را بپذیرند

    نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: شهرستان لنجان از ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است، از این رو در این شهرستان به دنبال بسترسازی برای توسعه هستیم و اجرای پروژه قطار شهری نیز یکی از این مولفه‌ها برای توسعه به‌شمار می‌آید. هرچند با انتخاب اشتباه عبور خط مترو از زمین‌های زراعی توسط کارشناسان و مشاورانی که این مسیر را مورد بررسی قرار داده بودند، این طرح روی زمین باقی ماند، چراکه این افراد توجهی به مسایل اجتماعی تملک بیش از هزار قطعه زمین کشاورزی در طول این مسیر را نداشتند.

    کوهکن اضافه کرد: مجریان امر نیز در طول چهار سال نتوانستند این مهم را تحقق ببخشند و به جای تملک هزار پلاک زمین، تعداد محدودی از زمین‌های کشاورزی را تملک کرده و ۹۰ میلیارد تومان اعتبار این پروژه در طول این چند سال، در دیگر پروژه‌های عمرانی استان هزینه شد.

    وی عنوان کرد: در طول مدت گذشته جلسات متعددی برگزار شد تا بتوانیم به کارشناسان و مسئولان امر تفهیم کنیم نکته‌ای که پنج سال پیش در جلسه کارشناسی مطرح کردیم، (خط مترو باید از یکی از خط‌های اتوبان ذوب‌آهن اجرا شود، نه در زمین‌های کشاورزی و…) به چه علت بوده است.

    نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: بر همین اساس کار کارشناسی به مشاور قبلی داده شد و پس از آن، مشاور طرح، مجددا اعلام کرد، اجرای خط مترو از مسیر اتوبان ذوب آهن یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و از مسیر زمین‌های کشاورزی یک هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد و اهمیتی به اصل موضوع داده نشد که به دلیل نظر اشتباه، ظرف چهار سال پروژه ۲۷۰ میلیارد تومانی تبدیل به پروژه‌ای هزار و ۲۰۰ میلیاردی شده است.

    وی گفت: در نهایت با برخوردهایی که با مشاور کردیم، طرح تغییر داده شد و امروز دوستان قبول کرده‌اند که واریانت مترو باید بر روی یکی از باندهای اتوبان ذوب‌آهن اجرا شود، اما نباید فراموش کرد در این میان یک خلاء قانونی وجود دارد و نیاز به رفع آن به خوبی احساس می شود که اگر مشاور در کار خود اشتباه کرد باید تبعات آن را بپذیرد.

    کوهکن خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم مشاوری که در تهران نشسته و طرح جامع و طرح‌ تفصیلی شهر باغبادران را تهیه کرده نیز به هیچ یک از مسایل این شهر توجه نداشته و طرحی اشتباه را ارایه داده و مشکلات فراوانی را برای شهر باغبادران به وجود آورده است، از این رو مشاوران باید مسئولیت کار خود را بپذیرند چراکه اشتباهات آنها مجری را نیز به اشتباه خواهد انداخت.

    استان اصفهان با بحران ناکار آمدی مواجه است

    وی تصریح کرد: به استاندار اصفهان تاکید کردیم، اگر فکر کنید با اعتبارات دولتی می‌توان استان اصفهان را اداره کرد شکست را در ابتدای آغاز کارتان به شما اعلام می‌کنم، چراکه موفقیت استان اصفهان در گرو استفاده از منابع مردمی و برچیدن ناکارآمدی ساختاری استان بوده و ما به عنوان نمایندگان مردم کمک خواهیم کرد، این مسیر به‌خوبی باز شود.

    نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: روز اولی که استاندار اصفهان کار خود را آغاز کرد، ذهنیتی وجود داشت که شخصی که در سطح ملی کار کرده است، افق دیدش نیز ملی بوده، اما با اقداماتی که در مدت گذشته انجام داده است، ارزیابی ما مثبت بوده و باید کمک کنیم تا مسایل در استان و شهرستان‌ها حل شود.

    وی اظهار کرد: از این جهت پیشنهاد می‌شود کسانی که قصد سرمایه گذاری در بخش باغبهادران را دارند، یک فرمت زمان بندی مشخص برای پیگیری مشکلات آنها انجام گیرد و دبیری را برای هیئت سرمایه گذاری انتخاب کرده تا روند کار با سرعت هرچه بیشتر به بنده و فرماندار شهرستان گزارش شود تا مشکلات مطرح و تصمیمات لازم در این حوزه اتخاذ شود.

    کوهکن با بیان اینکه بخشی از مشکلات که شهرستانی بوده توسط فرماندار پیگیری شده و مشکلات استانی و کلان کشور را پیگیری می‌کنیم، افزود: ایراداتی که در استان برای اجرای طرح‌های گردشگری وارد می‌شود را باید پیگیر علت آن شویم چرا که بسیاری از این ها بی‌ربط با موضوع است.

    وی تصریح کرد: استان هرگونه مخالفتی با درخواست شخص فرماندار در حوزه‌ سرمایه‌گذاری داشته باشد، نماینده به عنوان شخص حقوقی باید توجیه شود، علت مخالفت چیست، چراکه مفسر قانون تنها مجلس است و کسی حق ندارد قانون را تفسیر و در اجرای کار، گره بیندازد.

    دولت و مجلس حرمت یکدیگر را حفظ کنند

    نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم مجری اگر توانمند باشد وقتی نگاه می‌کند، قانون اجازه نمی‌دهد کاری به راحتی به پیش برود باید لایحه‌ای تنظیم کند و به مجلس ارایه دهد تا مشکل برطرف شود.

    وی ادامه داد: آقای رییس جمهور در یکی دو نوبت صحبت‌هایی را داشته‌اند و در بعضی موارد خطابشان به مردم بوده که اگر پکیج لایحه بودجه که از سوی دولت به مجلس ارایه شده، به صورت کامل تصویب شود، ما این کارها را انجام می‌دهیم.

    کوهکن با اشاره به اینکه اداره مملکت با رودربایستی و کوتاه آمدن انجام شدنی نیست، گفت: آنچه که مقام معظم رهبری از ما می‌خواهند حفظ حرمت یکدیگر است، یعنی ما باید به عنوان نمایندگان مردم در مجلس حرمت رییس جمهور را حفظ کرده و دولت هم متقابلا حرمت مجلس را حفظ کند.

    نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: رییس جمهور اهداف مختلفی از جمله ایجاد اشتغال را در زمینه لایحه بودجه ارایه کرده و بر همین اساس امروز مطالبه رییس جمهور این است که بودجه آکبند مورد تایید قرار گیرد و قصد دارد بگوید چنانچه مجلس در حوزه لایحه ورود پیدا کرد و محتوای آن را برهم زد، شعارهایی که داده‌ایم، تحقق پیدا نخواهد کرد و از این طریق توپ را در زمین مجلس می اندازد.

    وی تاکید کرد: معتقدم رییس جمهور باید اعتبارات را براساس قوانین دایمی و به اتکای آمایش سرزمینی، نه تشابه تقسیم کند، بنابراین مجلس باید یا محکم لایحه بودجه ارایه شده توسط رییس جمهور را رد کند و یا بودجه را یک جا و بدون تغییر امضا و برای اجرا به رییس جمهور بدهد.

    کوهکن افزود: اگر سال آینده وعده‌های رییس جمهور عملی شد و همان میزان شغل را ایجاد کرد، ما در مجلس جشن تقدیر از رییس جمهور را برگزار کنیم و چنانچه این مهم محقق نشد، به وظیفه قانونی خود عمل کنیم و این گونه مجریان امر نیز متوجه می‌شوند، آن کسی که در مقام نظارت قرار دارد با کسی رودربایستی نخواهد داشت.

    🌷کانال رسمی محسن کوهکن🌷:
    @mohsenkoohkan

  • برچسب ها :
  • نظرات کاربران در "کوهکن:دست‌های پشت پرده مانع پیشرفت لنجان است"
    مطـالب تصادفــی
    شبکه های اجتماعی