امروز: دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۵:۱۱  آخرین بروزرسانی : خرداد ۲۱ام, ۱۳۹۵
آرشیو مطالب
  • تاریخ انتشار خبر : جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ | کد خبر : 1540
  • نماینده مردم لنجان گفت: آیین‌نامه تکلیف انتخاب نمایندگان برای کمیسیون‌ها را مشخص کرده است، از انتخاب اول و دوم نمایندگان شروع می‌شود تا مراحل دیگر. محسن کوهکن، نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره تشکیل کمسیون‌های تخصصی مجلس اظهار کرد: به صورت طبیعی نمایندگان در ۱۵ شعبه […]

    نماینده مردم لنجان گفت: آیین‌نامه تکلیف انتخاب نمایندگان برای کمیسیون‌ها را مشخص کرده است، از انتخاب اول و دوم نمایندگان شروع می‌شود تا مراحل دیگر.

    محسن کوهکن، نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره تشکیل کمسیون‌های تخصصی مجلس اظهار کرد: به صورت طبیعی نمایندگان در ۱۵ شعبه تقاضاهای خود را مطرح می‌کنند، نمایندگان هنوز همدیگر را نمی‌شناسند و از نظر همدیگر خبر ندارند، به طور طبیعی وقتی نتایج مشخص می‌شود برخی کمیسیون‌ها متقاضی بیشتری دارد.

    وی افزود: در مرحله بعد هیئت رئیسه تقاضاهای نمایندگان را چاپ و منتشر می‌کند بعد از انتشار همه چیز مشخص می‌شود. بعد هر نماینده ارزیابی می‌کند که از بقیه برای عضویت در فلان کمیسیون واجد شرایط‌تر است یا نه؟ خود فرد در این مرحله تجدید نظر می‌‌کند و در نهایت خودش تصمیم می‌گیرد. در این مرحله تعداد کمی که واقع‌گراتر هستند در تقاضاهای خود تجدیدنظر می‌کنند.

    رئیس شعبه پنجم تصریح کرد: در مرحله سوم نواب رئیس با متقاضیان جلسه می‌گذارند تا خودشان را معرفی کنند آنجا چون با رأی نیست بلکه تفاهمی است بازهم نتیجه‌ای گرفته نمی‌شود چراکه افراد بر اساس تشخیص خود تصمیم می‌گیرند.

    کوهکن گفت: راه آخر در آیین‌نامه این است که کمیسیون‌هایی که متقاضی آن‌ها از سقف بیشتر است با نائب رئیس مجلس و روسای شعب جلسه خواهند داشت و افراد خودشان را معرفی می‌کنند. اینجا با رأی مخفی روسای شعب و نائب رئیس تکلیف افراد مشخص می‌شود.

    وی اضافه کرد: واقعا بحث منافع شخصی و تهمت به همکاران ما شایسته نیست. دوستانی می‌آیند که از من درخواست کردند که به آنها رای بدهم. مثلا نماینده‌ای می‌گوید عمده سرمایه‌گذاری در شهر من در حوزه نفت و گاز است اگر من در کمیسیون انرژی باشم، از بخش نظارتی کمیسیون استفاده می‌کنم و این برای حوزه انتخابیه‌ام خوب است. یا فردی می‌گفت که در دوران تبلیغات جلساتی با صاحبان صنایع داشتم و اینها انبوهی از مشکلات را داشتند و من می‌خواهم مشکلات اینها را از طریق کمیسیون صنایع پیگیری کنم.

    این نماینده مجلس ادامه داد: البته این واقعیت است که برخی کمیسیون‌ها با وجود مهم بودن کارشان جاذبه‌ای ندارند، مثلا کمیسیون اصل ۹۰ شبهه دادگاه است. در کمیسیون‌های دیگر افراد درباره طرح‌ها و لوایح حضور می‌یابند و رأی می‌دهند اما کمیسیون اصل ۹۰ اگر کسی دعوت می‌کند به خاطر این است که از طرز کارش شکایت شده است.

    کوهکن در پاسخ به این سوال که چرا نسبت به عضویت در کمیسیون فرهنگی علاقه کمتری وجود دارد با وجود اینکه رهبری بر مسائل فرهنگی تاکید دارند، گفت: در کمیسیون فرهنگی حوزه گسترده‌ای وجود دارد که نیاز به تخصص دارد البته این کمیسیون نمی‌تواند همه مسائل فرهنگی را پوشش دهد و کار را در این کمیسیون مشکل می‌کند.

    وی افزود: انتخاب رئیس مجلس کمیسیون فرهنگی است، چون آقای لاریجانی یک شخصیت فرهنگی هستند.

    نماینده مرد لنجان تاکید کرد: در کمیسیون قضایی هم اقبال کم است چون مسائل دیگری وجود دارد، خوشبختانه ما به تعداد کافی افراد حقوقی در مجلس داریم، اما این افراد تمایلی به عضویت در این کمیسیون را ندارند و دلیلشان برای نرفتن به کمیسیون قضایی منطقی است. آنها متعدند که در تمام کمیسیون‌ها یک یا دو نفر حقوقی باشد بهتر می‌توان طرح‌ها و لوایح را به تصویب رساند و موفق عمل کرد چراکه از نظر حقوقی خروجی کمیسیون‌ها چارچوب های منطقی‌تری خواهد داشت.

    وی با بیان اینه البته کمیسیون حقوقی جاذبه‌ای هم ندارد، خاطرنشان کرد: اگر کسی به کمیسیون کشاورزی می‌رود مسئولان ادارات آب و کشاورزی سراغ اینها می‌آیند، برای اینکه از ظرفیت نماندگان استفاده شود اما در کمیسیون حقوقی اینگونه نیست. قوه قضاییه مستقل است. بسیاری نمایندگان در تمام طول مدت نمایندگی شاید هیچ کاری با رئیس دادگستری و دادستان حوزه انتخابیه خود نداشته باشند. البته در جلسه‌ای که با رئیس قوه قضاییه داشتیم، جمله‌ای گفتند که جالب بود. نگاه ایشان به قدری باز است که جای تقدیر دارد، ایشان می‌گویند نماینده مردم، نماینده مردم است. وقتی مردم مسئله‌ای را مطرح می‌کنند، نماینده هم به روسای دادگستری‌ها انتقال می‌دهند، لذا طرح مسائل مشکلی ندارد و می‌توان برای آنها راه‌حل قانونی پیدا کرد. اگر این نگاه‌ها تسری پیدا کند شاید کم‌کم جاذبه‌ای در این کمیسیون‌ها ایجاد شود.

  • برچسب ها :
  • نظرات کاربران در "چرایی جذابیت نداشتن کمیسیون‌های فرهنگی، اصل ۹۰ و حقوقی به روایت محسن کوهکن"
    مطـالب تصادفــی
    شبکه های اجتماعی