امروز: شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۰:۰۴  آخرین بروزرسانی : شهریور ۱ام, ۱۳۹۶
آرشیو مطالب
  • تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر : 2608
  • در دهه ۱۳۴۰ هوای شهرستان لنجان از پاکترین هوای شهرستان های کشور بود، با استقرار کارخانه ذوب آهن در این شهرستان به دلیل آنکه اولین کارخانه صنعت فولاد کشور بود و دستور ملوکانه را به همراه داشت بدون در نظر گرفتن حقوق مردم بالغ ۳۰ هزار هکتار را در اختیار این کارخانه قرار داده و […]

    در دهه ۱۳۴۰ هوای شهرستان لنجان از پاکترین هوای شهرستان های کشور بود، با استقرار کارخانه ذوب آهن در این شهرستان به دلیل آنکه اولین کارخانه صنعت فولاد کشور بود و دستور ملوکانه را به همراه داشت بدون در نظر گرفتن حقوق مردم بالغ ۳۰ هزار هکتار را در اختیار این کارخانه قرار داده و سند سیم سربی برای آن صادر شد. در آن زمان به دلیل آنکه شهرستان لنجان روستایی معروف به «ریز» بود زمانی که نقشه ذوب آهن را مشخص کرده بودند حتی حریم روستای آن زمان را در نظر نگرفته بودند. از سوی دیگر با طراحی این کارخانه به دلیل نیاز آب در صنعت فولاد، این مجموعه آب روان را از رودخانه زاینده رود برداشت و پسآب صنعتی آن که طبق نظر کارشناسان حاوی فلور و سیانور است را در لاگون هایی که در ارتفاعات زرین شهر قرار دارد رها می کردند و بخش قابل توجهی از منابع آبی تحت الارضی شهرستان در بخش شمال و شمال شرقی را آلوده کرد لذا باید توجه داشت کسانی که این صنعت را راه اندازی کردند به هیچ عنوان به وضعیت آینده و پیشرفت شهر فکر نکرده و تنها مهم برای آنها احداث کارخانه ذوب آهن بود. بنابر این یک منشا آلایندگی در زمانی که شهرستان از نظر وضعیت زیست محیطی پاک بوده است پسآب صنعتی بود، منشا دوم آلایندگی شهرستان گازها و موادی که بر اثر تولید فولاد از دودکشهای این کارخانه متساعد می شده است. ظرف سه دهه ذوب آهن اقداماتی را انجام داد اما این اقدامات اقدام جدی به شمار نمی آمد، در سالهای اخیر ذوب آهن با نگاهی جدی تر وارد گود برطرف کردن آلایندگی های کارخانه شده است اما این روند همچنان نظر ما را صد در صد تامین نمی کند و اگر بعضی مواقع با این کارخانه همراهی می کنیم به دلیل وضعیت توانایی مالی این کار خانه است اما علی رغم همه مشکلاتی که ذوب آهن با آن درگیر است باید کنورتور ۱ و ۳ این مجموعه با سرعت هرچه بیشتر اجرایی شود. اقداماتی که کارخانه ذوب اهن تاکنون در راستای ارتقاء وضعیت زیست محیطی انجام داده است و برای مردم محسوس است حدود ۸ سال پیش طبق نظر کارشناسان فلور زدایی و سیانور زدایی از پسآب صنعتی کارخانه انجام گرفت و زمانی به علت مشکلاتی که در حوزه مصرف آب داشته است پسآب را به چرخه مصرفی بازگردانده و لاگونهای این کارخانه پوشیده شده است. گاهی اوقات ممکن است مسئله زیست محیطی به وجود بیاید که مردم نه شاهد گرد و غباری باشند و نه حتی بویی استنشاق کنند اما فاجعه ای در حال رخ دادن باشد. مردم ما باید بدانند شهرستانی که در مواقعی از سال دوربین های موجود تا ساعتی تردد بیش از ۳۸ هزار خودرو را به ثبت رسانده است به معنای آن است ضرر سرب متساعد شده از خودروها یکی دیگر از آلایندگی هایی است که شهرستان لنجان را مورد تهدید قرار داده است لذا نوسازی ناوگان حمل و نقل و راه اندازی هرچه سریعتر مترو مسائلی است در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است.
    🌷کانال رسمی محسن کوهکن🌷:
    @mohsenkoohkan

  • برچسب ها :
  • نظرات کاربران در "مسئله آلودگی هوا در لنجان یکی دیگر از مسائل و مشکلات شهرستان است که به دو حوزه صنعت و حمل و نقل جاده ای و قرار داشتن در مسیر مواصلاتی چند استان کشور مربوط می شود برای کاهش آلودگی های مطرح شده چه راهکاری ارائه می دهید؟"
    مطـالب تصادفــی
    شبکه های اجتماعی